Pages

Tuesday 7 June 2011

Fatigue

Hebatnya kuasa Allah. Dia yang menciptakan setiap benda dengan pelbagai rupa dan warna serta bentuk. Cantik. Juga Maha Hebatnya Allah, apabila Dia mampu membezakan kekuatan sesuatu benda hanya melalui bentuknya sahaja.

Lecturer tanya kenapa tingkap kapal terbang berbentuk bulat, bukannya petak?

Ini kerana bentuk petak memudahkan failure kerana adanya cyclic loading (atau nak kata kerana fatigue pun boleh) di sekeliling tingkap. Cyclic loading ialah daya yang membebani secara mengeliling yang menyebabkan retakan di bahagian bucu tingkap lalu menyebabkan kegagalan dalam pembinaan kapal terbang. Maka, banyaklah kapal terbang yang terhempas secara misteri pada masa dahulu. Para engineers pening kepala menyiasat. Rupa-rupanya hanya kerana bentuk tingkap. Lalu bentuk kapal terbang kini di-design menjadi membulat untuk mengelakkan fatigue.

Manusia banyak menilai geometri hanya pada sebab kecantikan. Hakikatnya, Allah menciptanya dengan sesuatu yang lebih dalam dan bernilai.

Contoh nahas disebabkan fatigue


Tadi, saya pun terdorong untuk membeli talam yang berbentuk bulat berbanding yang bersegi. Macamlah talam bersegi itu nak 'nahas' dengan load pinggan mangkuk yang tak seberapa he he. Psikologi... Psikologi...

p/s: Muka yang cantik membantu menambah kekuatan dakwah tak he he? -Yang penting akhlak kena cantik..

2 comments:

shazanaosman said...

adoi...tringat lak kt eng1050 last sem...fatigue,tensile stres..pebende..byk sgt...hehe..blh x nk add dlm list?

Auni Nur Fatin said...

Add2. Lepas ni ada lagi banyakla Shazana.
Awk ambil mechy juga ke?
Jumpa saya di sana!