Thursday, 9 June 2011

Consult Your Heart

Semuanya terjadi bukan kerana kebetulan.

Apa sahaja yang kita hadapi pada waktu ini, adalah ketentuan Allah yang sesuai dengan kemampuan kita. Kita mungkin tidak yakin dengan diri sendiri. Namun, jangan tidak yakin kepada Allah kerana Allah Pencipta kita. Dia mengenali hati kita lebih daripada apa yang kita kenal.

Maka jagalah Allah. Nescaya Allah menjagamu.

Tidak dapat tidak aku mesti terima kenyataan ini. Bagian yang tidak dapat menerima itu pasti adalah bagian yang lemah dan jahil. Kenyataan bahawa hidupku tidak berjalan dengan saksama tanpa cinta kepada Allah.

Aku beranggapan bahawa aku 'dibenarkan' leka sebentar demi mencari ketenangan. Aku boleh 'dimaafkan' untuk lalai sekejap untuk kemaslahatan iman pada masa hadapan.

Namun aku salah.

Setiap manusia ada definasi dosa yang tersendiri. Dosa itu ditakrif di dalam hati manusia.

Setiap daripada kita berbeza. Ada yang kuat pada bahagian akhlaknya, tetapi sedikit goncang pada ibadah. Ada pula yang tinggi pemahaman dan imannya, cuma sedikit kekurangan pada sahsiahnya. Kepelbagaian ini menyebabkan orang lain tidak dapat memberi nasihat sebaik nasihat yang datang daripada hati sendiri.

Makanya mintalah fatwa daripada hatimu sendiri mengenai dosa dan pahala.






Aku khuatir, jika apa yang di dalam hatiku ini adalah sia-sia dalam takdir Allah. Aku diam dalam suatu sudut dengan berbelah bahagi perasaan yakin dan khuatir. Apa perlu bersolat?

Keteguhan itu adalah milik-Mu.

Aku baru tersedar. Di dunia ini, kita dikeliling bermacam-macam orang. Kita juga saling mencintai dengan beberapa di antaranya. Hakikatnya, sepanjang usia ini, hanya ada diri kita seorang dan Allah.

Sama ada kita mahu hidup bersama Allah atau mahu bersendirian. Titik.

Manusia

Maka ya Allah, jika apa yang aku rasai ini benar kerana-Mu, permudahkanlah urusanku. Jika apa yang ada di dalam hatiku ini salah di sisi-Mu, maka tidak ada makna bagiku untuk meneruskan.

Jadikanlah aku seorang manusia yang mempunyai kesabaran itu. Jadikanlah aku sahabat bagi semua manusia, bukannya kulat perosak yang menyakitkan hati. Jadikanlah kehadiran aku penerang kehidupan manusia, bukannya awan mendung yang membawa muram dan kelam.



Bukakanlah pintu hati kami dalam perjalanan membina mahligai itu.

No comments: