Thursday, 23 June 2011

Be Stylo Dude

Yesterday was awesome. I've never thought that I would get such experience. Being natural, historical, classical and educational are perfect enough to appreciate the trip. It started on the day before when I received a message from my friend, inviting me to join a trip to FRIM (Forest Research Institute Malaysia) organized by GRN Monash. Thanks A.H. I was glad but a lil bit nervous because I am neither an environmental management student nor a GRN representative. But never mind lah. Since I was a kid, I love to learn things about our nature. I used that as ticket to inspire myself.


The welcoming show from the Arapaimas. I got ghost bumps after seeing them. Fish, why are you so big? Why?


The tree at the left picture was planted during Japanese ruling in 1940s. Tree at the right picture was planted by Queen Elizabeth II after she ascended the throne in 1960s. They're not in the same size. Trust me.

Our first entrance into the forest. Mr. Ang, our guide talked about supporting roots. And symbiosis - something romantic.


Loving the gaps and borders between the leaves. Subhanallah.


No wonder Tarzan mistakenly swung on a snake. Take a closer look and they look the same!


These beautiful scenes were not captured well by camera as well seen by our own naked eyes. Being there would make you drop your jaw on the ground (exaggerate).


Again, fell in love with the tolerances between the leaves of each tree.


Mr. Ang explained about Pokok Jelutong. I thought Jelutong, Macang and Kulim are the name of places in Malaysia. Can you believe that once upon a time chewing gums were made of this? But they were far healthier than today's chewing gums. Interesting!

 
Whoa! This is described by Mr. Ang as natural toilet ha ha. Subhanallah what a unique creation.

And etc. etc. Too many pictures. We entered the FRIM museum as well but I didn't capture any picture because I saw the no camera sign. I'm proud to be a schema.

The nature made me realize how tiny we are, compared to the other God creations. We are weak. For example, if I throw you into the Arapaima's pond, what will happen to you? Or if I leave you in the forest for a day, will you survive - or a better question, are you still alive on the next day? 

We're only big within our community and machines.

Rasulullah s.a.w. strongly prevented us from destroying plants and animals, even during a war. 

Sadly, we're killing the nature slowly by our own habits, lifestyles and attitudes, without any presence of war.

Love the nature. Be stylo, don't use plastic bag.

p.s. Bumi yang tiada rimba, seumpama hamba....lalala.

Tuesday, 21 June 2011

I Miss You Ayah

Alhamdulillah, akhirnya klip ini berjaya disiapkan.

Dedicated to my ayah. Al-Fatihah.




Maaflah. Kali pertama bikin ini film lah.

Monday, 20 June 2011

Jatuh

Bismillahirrahmanirrahim.
Subhanallah walhamdulillah wallahuakbar.

Aku bersyukur ya Allah atas segala pemberian-Mu yang sangat banyak. Sehingga hari ini, aku semakin berasa malu kerana kurniaanmu yang sangat istimewa ini. Aku tidak berasa layak untuknya.

Sungguh cantik aturan-Mu terhadap perjalanan hidupku.

Aku masih berasa tidak layak untuk ini. Berilah aku kekuatan dan petunjuk agar aku boleh melakukan segalanya di atas dasar cinta kepada-Mu.

Di sinilah ujian datang supaya aku memilih untuk menjaga kemaslahatan agama atau hati manusia.

Aduh. Terjatuh dalam senyuman.

Semoga hati-hati ini kekal mencintai-Mu selama-lamanya. Amin...

Sunday, 19 June 2011

Chale Yaar!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t.

InsyaAllah saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menggembar-gemburkan program yang julung-julung kalinya diadakan:

Pre-Departure Program for India Bounders,



AINTHA DIKHANA @ FLY HIGH INDIA 2011


Date: 2-3 July 2011
Venue: Shah Alam

Fees: No charge
Inivitation: All India Bounders (Muslim)

Activities:
Ice Breaking of the Flying Heart
(Outdoor, Sharing and Caring)
Fiqh Luar Negara 

Registration:
Syazwan 012 2161649
Nurul Ain 013 6247258

Please visit:

See YOU there!


Maka dengan ini saya mengajak pembaca semua menyebarkan program yang julung-julung kali diadakan ini kepada orang ramai terutamanya ahli keluarga, kawan atau kenalan yang bakal melanjutkan pelajaran ke negara India pada tahun 2011!

Semoga sekecil-kecil usaha kita membantu perjalanan bakal pelajar-pelajar di India ini untuk menjadi Muslim yang berjaya dalam bidang masing-masing. InsyaAllah.

Chale yaar! (Ni bahasa Hindi. Tamil tak tahu)

Wassalam...

Selingan:



he he

Wednesday, 15 June 2011

Ini Barulah Diari


Sepatutnya malam ni malam yang memenatkan. Sudah mulai ingin demam. Aku dah travel dengan 4 buah bas hari ni. Namun, tak adalah tragis sangat. Masa yang aku duduk dalam setiap bas adalah berkadar songsang dengan bilangan bas. Paling lama, bas pertama. Hampir 5 jam. Aku duduk di sebelah auntie berbangsa cina.

"Auntie mau ke mana?" Aku menyapa auntie itu.

"KL," balasnya cepat. Auntie berbangsa india di sebelah pun senyum kepadaku. 1Malaysia.

Memang bas ini menuju ke KL, fikirku. Aku bermaksud tempat yang lebih spesifik. Rumah anaknya kah. Rumahnya sendiri kah. Rasa mahu menggaru kepala.

Kenapa aku tidak teruskan bertanya? Aneh.

Perangai introvert aku ni hanya dikenalpasti setelah aku sedar yang aku ni mempunyai kehidupan sosial yang sangat teruk. Malu nak bertegur-sapa dengan orang. Malu nak pergi beli makanan. Sikit-sikit suruh adik beli. Malu untuk bertentang mata dengan orang ketika berbicara. Malu untuk menyuap makanan atau disuap orang atas nama kemesraan.

Kalau orang berasa aneh kenapa aku tinggalkan mereka maka inilah sebabnya.

"Duta! Duta!" Jerit pemandu bas. Aku menyelak langsir untuk melihat keluar. Hentian Jalan Duta. Di sisi kiri auntie cina dan india telah pun turun.


Stupidnya aku dahulu. Nak beli makanan pun takut? Nak tegur makcik di sebelah pun takut? Nak senyum pada orang pun takut? Nak makan dengan orang pun malu? Nak pandang muka orang pun segan? Sedara datang rumah pun langkah seribu? Apa ke peliknya perangai kau ni? Sangat childish dan pengecut.

Oh, bas sudah sampai di Mon Mon. Hanya beberapa minit perjalanan dengan bas berwarna oren.

Aku masih takut kepada kuku yang tajam, tetapi aku begitu merindui untuk memegang seorang bayi.


p.s. Kalau tidak faham, ini adalah bahasa pembangunan.
p.s.s. Ini adalah post ke-200. Sepatutnya bermakna.

Monday, 13 June 2011

Luar Biasa

 
Doa adalah seorang ibu kepada anaknya.

Adalah kuntum kepada bunganya.


Doa ialah surat rindu yang tidak bertinta,

Sampai tidak bernama, tiba tidak bertanda.


Doa itu gelombang kuasa,

Yang menggegar langit, dan mengundang taufan.

Doa bisa menghentikan masa,

Menggagalkan fitnah, menjayakan cinta.

Doa itu pintu diri yang tiada berkekang,

Diketuk dan dibuka.

Untuk melihat Furqan.

Luar biasa.




-AM

Thursday, 9 June 2011

Consult Your Heart

Semuanya terjadi bukan kerana kebetulan.

Apa sahaja yang kita hadapi pada waktu ini, adalah ketentuan Allah yang sesuai dengan kemampuan kita. Kita mungkin tidak yakin dengan diri sendiri. Namun, jangan tidak yakin kepada Allah kerana Allah Pencipta kita. Dia mengenali hati kita lebih daripada apa yang kita kenal.

Maka jagalah Allah. Nescaya Allah menjagamu.

Tidak dapat tidak aku mesti terima kenyataan ini. Bagian yang tidak dapat menerima itu pasti adalah bagian yang lemah dan jahil. Kenyataan bahawa hidupku tidak berjalan dengan saksama tanpa cinta kepada Allah.

Aku beranggapan bahawa aku 'dibenarkan' leka sebentar demi mencari ketenangan. Aku boleh 'dimaafkan' untuk lalai sekejap untuk kemaslahatan iman pada masa hadapan.

Namun aku salah.

Setiap manusia ada definasi dosa yang tersendiri. Dosa itu ditakrif di dalam hati manusia.

Setiap daripada kita berbeza. Ada yang kuat pada bahagian akhlaknya, tetapi sedikit goncang pada ibadah. Ada pula yang tinggi pemahaman dan imannya, cuma sedikit kekurangan pada sahsiahnya. Kepelbagaian ini menyebabkan orang lain tidak dapat memberi nasihat sebaik nasihat yang datang daripada hati sendiri.

Makanya mintalah fatwa daripada hatimu sendiri mengenai dosa dan pahala.






Aku khuatir, jika apa yang di dalam hatiku ini adalah sia-sia dalam takdir Allah. Aku diam dalam suatu sudut dengan berbelah bahagi perasaan yakin dan khuatir. Apa perlu bersolat?

Keteguhan itu adalah milik-Mu.

Aku baru tersedar. Di dunia ini, kita dikeliling bermacam-macam orang. Kita juga saling mencintai dengan beberapa di antaranya. Hakikatnya, sepanjang usia ini, hanya ada diri kita seorang dan Allah.

Sama ada kita mahu hidup bersama Allah atau mahu bersendirian. Titik.

Manusia

Maka ya Allah, jika apa yang aku rasai ini benar kerana-Mu, permudahkanlah urusanku. Jika apa yang ada di dalam hatiku ini salah di sisi-Mu, maka tidak ada makna bagiku untuk meneruskan.

Jadikanlah aku seorang manusia yang mempunyai kesabaran itu. Jadikanlah aku sahabat bagi semua manusia, bukannya kulat perosak yang menyakitkan hati. Jadikanlah kehadiran aku penerang kehidupan manusia, bukannya awan mendung yang membawa muram dan kelam.



Bukakanlah pintu hati kami dalam perjalanan membina mahligai itu.

Tuesday, 7 June 2011

Masjid ketiga di Tebing Barat dibakar Pendatang Yahudi

Sumber Ma'an News

RAMALLAH, Tebing Barat -Cubaan membakar sebuah masjid di utara Tebing Barat, menyebabkan kemusnahan di bahagian dalam masjid, termasuk tikar-tikar sejadah di dalamnya. Punca kejadian itu diletakkan kepada pendatang Yahudi yang bermukim di pos-pos penempatan berhampiran, berikutan bukti-bukti slogan anti Arab dan tulisan Hebrew di dinding-dinding masjid.

Sumber Middle East Online

Penyerang-penyerang bertindak meletakkan beberapa dozen tayar sebagai bahan bakar di dalam masjid kampung al-Mughayyir yang terletak 20 kilometer di utara Ramallah itu. 

Mereka juga menggunakan cat penyembur dan menconteng di dinding-dinding, termasuk tulisan bermaksud, "Price Tag, Alei Ayin" dalam bahasa Hebrew. 'Price Tag' (Tanda harga) merupakan istilah yang digunakan oleh pendatang-pendatang Yahudi yang bermaksud amalan menyerang warga Palestin, harta dan kampung-kampung mereka sebagai tanda balas dendam setiap kali tentera Israel merobohkan pos-pos penempatan mereka. 


Tulisan bahasa Hebrew bermaksud 'Price Tag' (atas) dan 'Alei Ayin' (bawah, kecil) - Sumber Ma'an News

"Alei Ayin" pula merupakan nama pos penempatan Yahudi yang dirobohkan oleh tentera Israel baru-baru ini.

Israel mengharamkan pos-pos penempatan Yahudi yang dibina tanpa kebenaran kerajaan dan telah merobohkan beratus-ratus penempatan yang giat dibina sejak lebih sepuluh tahun yang lalu. Kini, pendatang-pendatang pos penempatan Yahudi aktif memberi kesedaran dan mesej mereka melalui laman sosial Facebook. 

Aktivis Yahudi dan Facebook - Sumber Haaretz (Israel)

Walaupun kekurangan bekalan air dan elektrik di pos-pos penempatan ini, mereka menggunakan kelebihan wireless di sebahagian kawasan Tebing Barat untuk membuat grup untuk kesedaran di laman sosial berkenaan.

Pada tahun 2009, Puan Ronen, yang anak perempuannya ditahan oleh tentera Israel atas dakwaan menyerang tentera Israel ketika mereka merobohkan pos penempatan mereka, berkata, "Perjuangan untuk 'The Land of Israel' (Tanah Israel) adalah jalan yang panjang, susah; kami tidak pernah mengharapkan hasil serta-merta. Saya rasa kita perlu memperbaharui komitmen terhadap Tanah ini di dalam kelompok kita sendiri, dan adakan kempen bersemuka yang meluas kepada orang awam terutamanya tentang kepentingan Tanah Israel untuk bangsa kita..."

Pegawai polis Israel bertengkar dengan pendatang Yahudi di pos penempatan Yahudi di selatan Tebing Barat, Mac 2004 - Sumber berita Yahudi.

Aktiviti 'Price Tag' ini telah pun bermula lama dahulu seperti kejadian di Masjid al-Kabir di perkampungan kampung Yasuf pada tahun 2009 dan masjid di perkampungan Nablus pada tahun 2010.

Masjid al-Kabir diconteng dengan tulisan-tulisan "Kami akan membalas dendam" dan "Kami akan bakar kamu semua" di atas karpet masjid. Manakala kejadian pada tahun 2010 pula merekodkan beberapa orang Yahudi berkenderaan datang pada jam 3 pagi, mencampakkan al-Quran dan mengoyakkan langsir sebelum dibakar di dalam masjid. 

Kejadian di masjid al-Mughayyir pada tahun ini pula merupakan kejadian yang ketiga untuk tindakan balas dendam orang Yahudi yang dilakukan pada jam 3 pagi Selasa malam waktu tempatan. 



Penulisan ini juga boleh dibaca dari sini.

Monday, 6 June 2011

[Sambungan] Aku, Dia dan Niqab ini


Soalan:

1. And the reason not continuing to wear the niqab?


Sebenarnya jawapan dia sama saja macam yang diberi di FS tu he he. Boleh tak?

Berdasarkan jawapan saya, saya tidak mahu 'justify' apa-apa mengenai keputusan saya menanggalkan niqab. Cuma, tidak semestinya jika ambil jurusan kejuruteraan di universiti antarabangsa akan menyebabkan pemakaian niqab mengganggu pelajaran. Itu terpulang kepada setiap individu.

Mungkin ada jawapan sedikit di sini, apabila saya menulis begini:

"...Seperti perasaan saya semasa memakai niqab dulu. Secara simboliknya niqab itu adalah hijab saya daripada jahiliah. Dengan sehelai niqab itu, jahiliah menjauhi saya dan saya juga secara intensifnya menjauhi jahiliah. Namun, telah tiba masanya niqab 'tercabut' dari wajah kerana kepentingan perkara yang lebih penting untuk dipentingkan. For the sake of lot of things especially for me and islam, I decided to leave niqab for a while for evaluation period, even when I went back to Sunway. Saya tidak tahu selama manakah 'a while' itu atau sejauh manakah 'leaving' itu. Hakikatnya, saya harap tidak jauh sebab saya juga sangat merindui niqab itu. Bukan secara fizikalnya tetapi niqab atas nama hijab dan pemangkin pemulihan hati. Dalam masa ini, saya ingin muhasabah kembali diri, menilai kembali segala niat-niat saya ke atas niqab, serta saya ingin melihat keadaan hati dan hidup saya dengan dan tanpanya. Saya ingin menyemak semula, adakah saya ikhlas selama ini atau telah terjatuh ke dalam ruang suka-suka (na'uzubillahi min zalik)."

2. So, based on your reasoning does this mean after you graduate you're going to wear the niqab again?

Jawapan ni pun sama juga sebenarnya macam dalam FS tu he he. Macam ayat di atas tu, saya berhenti berniqab bukan sahaja kerana tuntutan pelajaran, juga untuk menilai kembali niat-niat saya ke atas niqab. Buat masa sekarang, saya tiada niat untuk memakai kembali niqab kerana jika saya pakai niatnya akan jadi begini, "Saya pakai kerana dulu saya pakai." Maka, ia sudah jadi seperti adat, dan nilai niqab itu akan jatuh menjadi budaya dan kebiasaan. Saya tak mahu begitu. Saya ingin layan niqab sebagai sesuatu yang mulia. Dan saya akan kembali berniqab dengan penuh keikhlasan jika Allah izinkan masanya.

Cuma nak tambah sikit, kalau husband (baca: future husband he he) izinkan, insyaAllah. Jika Allah permudahkan untuk pakai balik maka insyaAllah.

3. What's the reaction that you got when you first wear the niqab? From family, friends and acquaintance.

Boleh juga baca di sini, in case untuk dapatkan lebih gambaran.


Akhir kalam, maka dengan ini berakhirlah kisah niqab ini untuk saya ceritakan. Saya tidak gemar bercerita lebih mengenai niqab ini kerana bagi saya pengalaman berniqab ini tidak menjadi bonus buat saya pun. Saya tidak mahu 'menjaja' pengalaman ini kerana ia bukanlah suatu tebusan untuk saya selamat di akhirat kelak.

Allah hanya menilai taqwa hamba-Nya...

Jzkk.

p.s. Jika ragu-ragu, 'Dia' itu adalah Allah s.w.t. :-)