Pages

Tuesday 6 September 2011

Bolt (Tadabbur Movie)

Bagaimana perasaan anda apabila menyedari bahawa seluruh kehidupan anda adalah sebuah pertunjukan TV semata-mata? Itulah perasaan seekor anjing yang bernama Bolt, yang percaya dirinya mempunyai kuasa luar biasa yang tiada batasan. Ia juga mempunyai kuasa salakan yang luar biasa sehingga mencetuskan gelombang udara yang sangat kuat. Sehinggalah pada suatu hari ia keluar ke dunia sebenar, ia mendapati semua kuasa supernya hilang. Bolt akhirnya sedar bahawa ia sebenarnya tidak mempunyai kuasa apa-apa pun dan segala efek aksinya sebelum ini hanyalah suatu lakonan di dalam set penggambaran.

Ada kata-kata yang selalu disebut, 'dunia ini ibarat pentas lakonan'.

Dan jika kita meneliti dengan lebih mendalam akan maksud Allahu Ahad, kita akan menyedari hanyalah Allah yang Wujud, Tunggal di alam ini. Kita tidak wujud, kita adalah pelakon-pelakon di dalam dunia yang sudah disediakan skripnya. Ending cerita sudah siap, tetapi hanya diketahui oleh Allah (Penerbit, Pengarah) dan para malaikat (krew-krew).

Kita juga tiada apa-apa daya di dalam dunia ini. Kita melambungkan bola ke dalam jaring tetapi Allah yang telah menggerakkan tangan kita; Allah juga yang memasukkan bola itu ke dalam jaringnya. Mereka di dalam medan Perang Badar yang melibas pedang ke arah orang kafir tetapi Allah yang memotong leher-leher mereka. Program yang kita uruskan dengan tangan-tangan kita berhasil, tapi sebenarnya Allah yang menjayakannya. Orang yang dapat pencerahan melalui kata-kata kita, sebenarnya Allah yang menggerakkan hati kita, lidah kita untuk mengucapkan kata-kata itu dan Allah menggerakkan hati orang itu untuk menerimanya.

Itulah sebabnya surah itu dinamakan Surah Al-Ikhlas walaupun tidak ada perkataan ikhlas di dalamnya, kerana kefahaman Allahu Ahad itu akan membuatkan segala amalan kita diikhlaskan kepada Allah sahaja. Kerana hanya Allah yang Wujud dan menggerakkan jasad-jasad kita.

Maka tak sepatutnya ada sedetik pun rasa bangga apabila dipuji soleh, berkepimpinan atau rajin beribadah. Wajah yang bercahaya yang bukan kita dapat atas usaha kita tu pun lagilah tak boleh nak banggakan. Semua tu Allah yang buat.

Para sahabat jauh daripada sifat riyak kerana mereka memahami Allahu Ahad.

Bolt menggerakkan kakinya untuk mengkarate pak cik penjahat, bukanlah disebabkan Bolt pak cik itu tumbang. Pak cik itu tumbang kerana pengarah sudah tetapkan pak cik itu akan tumbang. Tunggu Bolt beraksi sahaja.

Begitulah kita manusia.


Patutlah ada sahabat Nabi s.a.w. yang setiap kali solat berjamaah, ia suka membaca Surah Al-Ikhlas di samping surah lainnya sesudah Al-Fatihah kerana ia memahami dengan mendalam maksud surah itu. Kita-kita ini pula mengulang surah itu dalam setiap solat kita bukan kerana suka, tetapi kerana surah itu pendek :-|

No comments: