Saturday, 20 August 2011

Bertanding dengan Aragorn



Bukanlah saya mahu membandingkan kehebatan orang-orang yang beriman dengan orang kafir, kerana darjat orang-orang yang beriman tentulah sangat tinggi darjatnya di sisi Allah. Allah juga telah meletakkan satu soalan yang benar-benar jelas maknanya di dalam surah Az-Zumar ayat 9:

(Apakah kamu orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadah pada waktu malam dengan sujud dan berdiri, kerana takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah, "Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat (ulul albab) yang dapat menerima pelajaran.

Cuma saya berasa lucu kerana pernah cemburu kepada watak Aragon (juga dikenali sebagai: Aragorn II) yang memiliki umur yang panjang. Umurnya sudah melebihi 80 tahun semasa menyertai the Fellowship of the Ring. Dan Aragorn bersemadi pada umur 210 tahun. Saya mendapat tahu bahawa the Hobbits (Merry dan Pippin) juga memiliki umur yang panjang.

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam qadar.

Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?

Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan.

Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izinnya Tuhannya untuk mengatur semua urusan.

Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar. (Surah Al-Qadr)

Seribu bulan itu bersamaan kurang lebih 83 tahun, kurang sedikit sahaja daripada umur Aragorn the Strider pada ketika itu. Tetapi 83 tahun itu dapat dicapai dalam satu hari dalam setahun, dan 83 tahun yang berpanjangan dengan ibadah soleh, dan 83 tahun sebagai orang mukmin. Tahun hadapan ada lagi tambahan 83 tahun jika kita berusaha sebetulnya dengan sebenar-benar 'kepahlawanan'.

Oh kelakarnya. Mengapalah saya membanding-bandingkan dengan Aragorn. Ternyata kita jauh lebih hebat kerana kita ada the Lord of the Alamin! Ada apa dengan sebentuk cincin kosong dibandingkan dengan Allah yang Maha Berkuasa? (Soalan sinis)

Sisipan: http://zaadut-taqwa.blogspot.com/2011/08/manifestasi-cinta-ar-rahman.html

No comments: