Wednesday, 6 July 2011

Samudera

Dalam melayari bahtera kehidupan ini, laut nampak luas. Kita berpusing dalam gelora mana sekalipun, kita akan sampai jika kita memegang kompas dengan betul. Jalan mana yang kita pilih, ia tetap akan sampai kepadanya walaupun ada yang lambat atau cepat berlabuh.

Destinasi.

Kalau tidak ada arah tujuan, ke manakah kita berlayar, kapankah kita sampai? Dan apa yang sebenarnya kita berbuat di atas bahtera ini?

Dalam pelayaran ini, mampukah kita mengucapkan 'cukup bagiku Allah' ketika laut bergelora menghempas lantai-lantai samudera. Kita hampir hanyut jika tidak berpaut pada tali layar.

Mampukah kita mengucapkan 'cukup bagiku Allah' tatkala kita melihat dari kejauhan layar bahtera lain mengejar di belakang, layarnya semakin mendekat berkibar-kibar. Mungkin tiga atau empat jam lagi ia sampai.

Bahtera kehidupanku.

Aku tinggal dalam tidak ketahuan bagai berserah menunggu ajal. Adakah musuh atau sahabat? Angin di sini tidak membantu layar kami. Mampukah aku mengucapkan 'hasbi Allah'?

Andai aku mati dikelar lanun itu, apakah mampu aku ucapkan 'cukup bagiku Allah' ketika aku terdampar menanti malaikat datang menjemput. Dan ketika aku berdiri di tanah besar, aku tahu itulah destinasi semua pelayaran. Mampukah aku ucapkan ayat yang sama?

Aku fikir yang dia fikir dia mahu aku berlabuh di sini. Namun aku fikir aku mahu berada di sana. Aku sedang fikir apa yang mereka fikir.

Sesungguhnya aku perlukan pimpinan dari-Mu.

p.s. Tak ada hati, sedang cari hati untuk cari kerja.

5 comments:

Anonymous said...

saya suka blog ini.seolah olah bercakap kata hati saya dalam bahasa yang lebih indah.kerana kita budak engine yg sama kepala?I believe we are in the same boat insya ALLAH=) semoga terus thabat.
-sister matahari terbit-

Munashah said...

Alhamdulillah. Saya sangat menghargai kehadiran ukhti. Amin.. :-))

C-kAy ElA said...

salam kak auni ;)
saya tak berapa faham enry ni, tapi saya nak share, yang saya rasa saya pun tengah dalam sebuah kapal, yang mana pelayaran saya ni tak lah bergelora, tapi saya takut memikirkan apa yang saya dapat lihat bila sampai di daratan nanti..
hehe harap akak faham maksud saya ;))

C-kAy ElA said...

typo *entry ;))

Munashah said...

Ela,

Semua orang yang berlayar memang patut berasa gementar akan apa yang akan dilihatnya di daratan nanti. Itu sebabnya mereka lebih bersedia.

Laut yang tak bergelora, tidak bermakna kapal selamat daripada tenggelam :-)

Kena cerita lebih ni. Skype2!