Pages

Thursday 7 June 2012

Teori

Kita hidup dengan gumpalan-gumpalan teori yang disumbat dalam ruang otak kita. Nak hidup bahagia, begini. Nak hidup kaya raya, begini.

Kita share dan bersetuju dengan teori-teori ini dengan sepenuh jiwa, malangnya ia begitu susah dipraktikkan di dalam kehidupan kita yang realiti.

Contohnya apabila bercakap tentang cinta. Memang mudah kita menyebut dan meletakkan prinsip cinta pada dahi kita masing-masing. Kita menulis dengan tegas tentang pentingnya cinta Allah. Kita bercerita tentang hubungan cinta yang halal serta mudahnya urusan pernikahan.

Teori-teori.

Kadang-kadang dengan teori ini kita cuba melawan diri sendiri dan mengingkari fitrah. Kamu berbicara tentang nikah yang halal dan couple yang haram, lalu beranikah kamu bersaksi bahawa jiwa kamu bebas daripada cinta kepada manusia berlainan jantina itu? Kamu berbicara tentang kehebatan rijal yang terbaik dicipta oleh sejarah. Kita harus begini, mengapa kita begitu. Apakah kamu berani bersaksi bahawa kamu bebas daripada kelemahan itu?

Itulah dunia yang penuh teori. Kita melafazkannya tanpa mengambil kira fitrah manusia. Walhal Islam yang diajarkan Allah melalui Rasulullah saw. adalah sedekat-dekat deen dengan fitrah.

Bukan di atas buku-buku, praktikal.

No comments: