Saturday, 30 April 2011

Of Emotional Ties


The older version of the blog. Funny malay-english translation by GT.

If people ask what makes me write in the blog, I'll say there are two of them - to solve and to define. I usually write when a problem was solved then I summarize it as writing so that it can be reviewed in the form of a synopsis. When a 'hole' detected in the plot, I'll take an action to correct it. For sure, it's a live action, not word limitation in the blog.

Plus plus, writing makes me view myself as different person. My task is to define 'this person' and criticize her. Once the 'publish' button clicked, tada problems were then already defined (and solved too) by this person who criticized me in her blog.

It's a big fat lie if one doesn't judge itself.

God. For a moment I just punch the dislike button when I go back to my hometown. The feeling is like jumping into pool of memories. It's weird when you are not able to memorize most things through your head but certain stuff flow like smooth water once it knocks your heart. And definitely, like river flow, they bring up uncertainties to the downstream. Silent.

I hate it when it comes to certain stages, I turn to be a person with emotion side that even cannot be coped by my own imagination. Few things create strong emotional ties. I start to cry sympathetically every time I see this one lecturer and I don't know why. Sometimes I observe too much about someone unrelated to me - in any aspect. These ties... God. They strangle me at the throat.

I'll never understand myself.

p.s. No worries. I usually turn to a psychopathic megalomaniac once I put a step on my hometown land. Culture shock. Again and again.

Friday, 22 April 2011

Duha itu Duha-Mu


“Ya Allah, sesungguhnya waktu duha itu waktu duha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah, dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah. Jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Dengan berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.”
(Doa selepas solat sunat Duha)

Apabila kamu membuat keputusan untuk berhenti membuat sesuatu, atau berhenti merasakan sesuatu, atau berhenti mencintai sesuatu, apa yang kamu perlu buat ialah menyemak semula niat kamu mengenainya.



p.s. Selamat bercuti pertengahan semester kepada semua pelajar Mon Mon :-)

Thursday, 21 April 2011

Sama Seperti Di Atas


Kita ini telah terbeban dengan suatu perasaan sulit yang sukar difahami. Cinta. Malukah diri seseorang untuk mengakui cinta? Mengapa? Ah ini soalan yang sama berat - menindih-nindih jiwa.

Berikutan kad-kad walimah yang tiba bertalu-talu di musim cuti ini. Ditambah lagi dengan kad akhi kandung yang stylo bangat. Makcik-makcik mula sibuk bertanya-tanya kita ini - bila lagi? bila lagi? etc. etc. Kita ini pula terbawa-bawa fikiran dek makcik-makcik itu, juga terlihat di kiri kanan kita penuh dengan cinta, juga telah ditanya pada kita 'Apa pendapatmu tentang cinta?' Maka tidaklah dapat kita ini bersajak indah bagai Anna Althafunnisa itu. Kita hanya mampu bercerita kisah kita ini sahaja. Mahu didengar maka baca. Tidak mahu maka simpan saja.
 
Kita ditanya: Apakah itu cinta? Bagaimana perasaan cinta? Siapa yang dicintai?

Jawapan kita:
 
Apabila saya mula mencintai dia, saya seolah-olah ingin menjadi mata, telinga, tangan, hatinya. Ini kerana saya ingin melihat apa yang ia lihat, mendengar apa yang ia dengar, menyentuh apa yang ia sentuh, merasa apa yang ia rasa dan paling penting, saya ingin sentiasa ada di mana sahaja ia berada.
 
Pada awalnya, saya merasa suatu perasaan yang bercampur-baur. Tidak pasti apa, tetapi yang saya tahu ia suatu perasaan yang indah sekali. Pada mulanya, saya berasa sangsi akan perasaan saya ini, adakah saya berasa begini kerana terasa dicintai atau saya memang cinta kepadanya? Ah, pusing sekali!
 
Saya ingin menyukai apa yang ia suka. Saya ingin menyelami apa yang difikirkannya. Apabila ia dilanda masalah dan kesedihan, saya sedaya upaya ingin menyelesaikan segala persoalannya, walaupun saya tidak mampu berbuat apa-apa sebenarnya. Saya juga ingin melindunginya dari segala bahaya, walaupun saya bukanlah yang terkuat. Saya ingin menjadi peti suratnya, dimana segala masalahnya akan sampai kepada saya dahulu sebelum dia, demi kesanggupan memikul segala masalahnya.
 
Saya ingin mengambil segala kesedihannya menjadi milik saya. Saya ingin memberi segala kegembiraan saya  kepadanya.
 
Menyakiti dirinya  bermaksud sama sahaja seperti melukakan hati saya sendiri. Saya  berasa lebih sakit melihat ia dibenci orang lain. Saya terlalu mencintainya, lalu saya takut jika musibah/sengsara menimpanya. Setiap masa fikiran saya seolah-olah miliknya seorang.
 
Jadi, cinta itu bukanlah tentang sesuatu yang menyeronokkan sahaja. Demi cinta pelbagai kesulitan, kesengsaraan dan penghinaan yang akan dilalui. Banyak perkara yang perlu dikorbankan. Namun, saya pasti lakukannya kerana saya mencintai dia.

Saya ingin ia mengetahui segala apa yang saya tahu. Saya selalu ingin bercerita segala-galanya kepadanya. Namun, masa dan jarak sering membataskan. Jaraknya jauh dengan nilai beribu-ribu... Dunianya sudah lain sedikit daripada saya. Ini menyebabkan saya menjadi rindu kepadanya. Tapi rindu itu hanya mengukuhkan cinta. Semakin lama perasaan cinta yang dirasa semakin kuat walaupun dia tidak berada di depan mata.
 
Pernah sekali seseorang mengkhianatinya. Saya terus berasa marah dan benci  kepada orang yang terbabit walaupun saya langsung tidak mengenalinya. Orang begini adalah musuh saya. Jika ada yang mencari masalah dengan orang yang saya cinta atau bercakap buruk tentangnya, saya pasti akan mempertahankan.

Dan, saya juga mencemburuinya. Saya ingin ambil tahu apa yang ia lakukan. Saya ingin ia update saya selalu. Saya juga ingin jadi yang terbaik untuk dirinya, supaya ia boleh senang berada bersama dengan saya. Saya ingin ia sentiasa mencintai saya. Saya sangat gembira jika ia berkongsi segala susah-senangnya dengan saya, bermaksud - ia mempercayai saya.
 
Siapakah dia itu? 

Cinta itu sifatnya sama, walaupun destinasinya berbeza - sama ada kepada Allah, agama, Rasul, ibu bapa, sahabat, mad'u, memori, tempat, harta benda, nama etc. Boleh dikatakan, cinta itu: 'Sama seperti di atas'.



p.s. Dalam suku perjalanan ini, semakin banyak muhasabah yang perlu kita ini lakukan. Kerana cerita itu tidak ada melainkan semakin dalam dan memanjang.
p.s.s. Found this post in the draft list. Written on 13th Nov 2010.
p.s.s.s. Start from the heart to the actions. Allah. Allah. Allah.

Wednesday, 13 April 2011

11th April (Part 2)



Nur Qalbi.


Seandainya,
Cahaya dilentur
Lalu menapis habuk semalam
Maka terpancarlah
Wajah setia di hujung kota.



Seandainya,
Cahaya disuluh
Pada marhalah cinta wajhi
Aku bangun
Menuntut takungan cerita
Dari tangan kebijaksanaan.


Andai benar
Pemukiman sejarak usia
Mengubah corak dan warna,
Maka biarlah
Aku tidak berderia
Serba-serbi tidak berasa.


Semoga berada di bawah naungan rahmah Allah.
Nur Wajhi
(11 April 2011)
(63)

Saturday, 9 April 2011

Muhasabah: Bahang Boikot


Bahang revolusi di Tunisia, Mesir, Libya dan negara-negara lain telah sampai juga di universiti ini. Sepanjang minggu ini, kafeteria telah diboikot oleh kebanyakan pelajar yang tiba-tiba bangkit memperjuangkan hak masing-masing.

Banyak meja kosong semasa waktu makan tengah hari. Di hadapan pintu masuk library pula diletakkan  beberapa board besar yang ditampal dengan kempen-kempen anti-kafe.



Kafe yang sesak.

Bahang 'revolusi kafe' ini sepatutnya membuatkan kita di Mon Mon bermuhasabah. Jika mereka ini mampu bersatu untuk menegakkan hak keselesaan dan kesenangan masing-masing semata-mata, apatah lagi kita yang telah bersatu untuk mempertahankan hak agama dan aqidah kita.

Sepatutnya boikot kita lebih power dan berkesan.

Tapi di Malaysia orang beria-ia memboikot hanya di saat berita-berita Israel menyerang Palestin dipaparkan di media massa. Selepas terasa aman sedikit isu itu, maka kita pergi makan dan guna barang-barang Israel macam biasa. Marah kita cepat reda. Bagus betul!

Sedangkan wang-wang yang kita sumbangkan itu adalah saham kepada negara haram itu untuk membina penempatan yang diberi secara percuma kepada rakyat Israel. 

Israeli settlements in occupied Palestinian land.

Rumah haram ini bukan setinggan atau rumah teres, tetapi banglo dan apartment mewah bertingkat-tingkat.


Pemandangan 2011

“This is not disputed territory. It is occupied Palestinian territory and on-going settlement expansion is illegal under international law, an obstacle to peace and a threat to a two state solution.” 

UK foreign secretary, William Hague



Israel destroyed nearly 40 Palestinian homes and 90 shops in the occupied East al-Quds (Jerusalem) in 2010, as part of a systematic plan to change the demography of the holy city in favor of the Zionist population. 





2009 - Israel announced plans earlier on Monday to build nearly 700 new homes for Jews in areas of the occupied West Bank it considers part of Jerusalem, a city it has excluded from a limited moratorium on settlement construction.


 2009
 2009



Selain daripada Amerika, dari mana mereka dapat duit untuk bina puluhan ribu penempatan mewah ini?

Youtube - In Focus 2011 - Israel Settlements, video yang bagus untuk memahami isu Tebing Barat.





Dengan bantuan kewangan musuhnya sendiri, umat Islam yang membeli McDonalds, Nestle, Coca Cola dan L'Oreal. Dan hanya Israel yang mampu membina banglo mewah tiga tingkat di kawasan tanah haram dalam sejarah dunia ini.

Maka, tahniahlah kita!

p/s: Dalam banyak-banyak produk Israel, telah disepakati yang kita wajib boikot 4 produk - McDonalds, Nestle, L'Oreal dan Coca Cola. Sumber kekayaan zionis la'natuLlah.

p/s/s: Kini: Mungkin perlu boikot US jugak. (Sini)

Thursday, 7 April 2011

11th April

It's the date of the unofficial love celebration in my family.


My parents' anniversary is on the 11th April. So do my first and second brother -both were married on the same date.

So for this year, my second brother is having his 2nd anniversary. My first brother, who was once known as the yang-dilangkah-bendul status holder for a year, now will be celebrating his wedding anniversary for the first time. And of course both can't win my mother's. It's her 27th anniversary with dad. And her first anniversary without dad.

She's going to be very sad.

How am I supposed to face two different types of emotion on the exactly same day and place? A happy face for my brothers and then a loss face for my mother?

I think I'm gonna break this 11th April 'rule'. Though the date was my dad's favorite day. He was hoping that all of us get married on the same date as his. Unofficial wills maybe.

The fact that the marriage itself is more important than the date makes me feels like 'sacrificing' this love for dad. 11th April is my dream. But date is just a date. I believe my dad would agree with me in this moment.

Dear Dad,
If I'm not able to make it, I'm still the daughter who loves you with all of my heart for the rest of my life.

Abu Hurayra reported that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "When a person dies, all action is cut off for him with the exception of three things: sadaqa which continues, knowledge which benefits, or a righteous child who makes supplication for him."
p/s: Cinta setulus jiwa

Sunday, 3 April 2011

So what's next?


That was me putting great effort to climb up the crane.

What's next?

This question popped into my mind while I was working on my control assignment. I couldn't think. Then I started to scratch all over my head and face. It's the beginning of  the 6th week of my last semester, means the end of the first half of the game is just around the corner. People and colleagues started to survey around on their future plan. And I'm still figuring out. Feeling dump. Daa.. This is going to be a hard question.

Yesterday during the TOPS program, I met a nice sister offering me a placement as an RA or a master student in Uniten. Yah doing master is part of my dream. But I still scratched my face around.

I remember the first time I stepped my feet into Monash. It was a cool feeling, changing your life phase from a college student into university. Though the memories flashed in with bad performance, very blur because I don't want to remember them, yet they were still nice and beautiful...



My childhood dream job.

I wanted to be a pilot once. For me pilot is a cool job. Everybody wanted to be a pilot, including me, who  stared at the flight when they flew over every evening while I was standing in front of paddy field. It's your fault, mr. pilot. Why did you fly the flight over my head when I was building my dreams? But but, being a pilot is impossible for me. I gave a thought then.

On my high school life, there was a day in 'bilik rehat aspuri', I was joining these girls in their mood of Korean and Japanese drama. Here comes the heroic look pilot in 'Good Luck!' performed by Takuya Kimura (the first time I pronounced it as Takura Kimuya). I was upset after seeing him in his charismatic uniform. Jealouuuus...

Then, came this girl with her gorgeous appearance - unique style plus her stain uniform. A flight mechanic. I was attracted by I-do-not-know-what. But this 'machine-related-life' job was really attracting me. It's stylo, tough, crazy, etc. That was when the dream to be an engineer came across my mind.

I wanted to be an engineer after watching a Japanese drama. 'Nice' starting. My motivation is lacking everytime I remember that. Frankly, studying engineering is not paradise at all. Unless, you stick with a correct intention, pure heart and sweet motivation. Combine them as lillahi ta'ala.


Stress? Naaa... but it's fun to put your colleagues under pressure.

So, what's next? I sort of have a plan in my mind, nevertheless I'm totally depending on what Allah has planned for me. I might end up as a housewife as well. A sweet one I mean. We never know.

Cheers!

p/s: Thinking to change the background picture. Strong blue puts me into headache.

Friday, 1 April 2011

Dolce & Gabbana


Sesuatu perkara yang bagus apabila anda belajar di Monash University adalah anda akan semakin alert dengan dunia eksklusif. Kebanyakan pelajar di sini datang dari golongan yang berada, sama ada dalam atau luar negara. Mungkin hanya kami - pelajar tajaan yang perlu berkira-kira ketika berbelanja.

Hari ini setiap kali saya keluarkan dompet dari beg tangan, saya akan ketawa sepenuh hati (ketawa dalam hati, muka tahan senyum). Dompet saya. It's Dolce & Gabbana but left as D&G sebesar-besarnya di bahagian hadapan dompet. Pada huruf D&G sepatutnya dihiasi dengan batu-batu palsu yang kelihatan macam diamond (lupa apa nama batu jenis itu), tapi oleh kerana ia adalah bahan second hand, maka kebanyakan batu dah hilang.

Kawan-kawan saya selalu mengusik saya yang suka membuat kejutan dengan barang-barang baru. Minggu ini, beg lain. Esok, dah datang dengan beg baru. Saya harap, mereka tengok di sebalik tabir kisah kehadiran barang-barang itu di rumah.

Di rumah, emak kerap keluarkan semua barang-barang dia termasuk baju (5-6 almari), beg dan tudung. Saya terpaksa memilih kerana emak menggesa, mungkin kerana dia tahu saya tidak pandai shopping. Dia seorang wanita cantik yang pandai bergaya (Saya harap emak tak baca ini). Dia berniaga pakaian. Maka, dia sangat up-to-date dengan fesyen.  Kadang-kadang emak bersusah payah memanjat ke sana ke mari untuk mengeluarkan 'harta-harta' baru dan lama dia demi nak lihat anak dia lebih cantik dan bergaya. Saya tidak sampai hati kalau tidak memilih satu.


Dan dari situlah datangnya Dolce & Gabbana.

Kebiasaannya barang-barang saya adalah jenama murah sahaja. Lambakan jenama ini terlalu banyak, saya tidak perlu mengingatnya. Saya tidak pernah terfikir untuk mengambil tahu tentang kewujudan barang-barangan berjenama (melainkan semasa membuat assignment subjek Marketing sepanjang semester lepas).

Kawan saya hampir menumpahkan air atas Dolce & Gabbana saya itu lalu terjerit kecil kerana takut merosakkannya.

"Dolce & Gabbana!" Jeritnya.

"Bukanlah. It's D&G."

Kemudian, saya teringat pesanan emak saya, 

"Kak, D&G tu stands for Dolce & Gabbana tau." 

Saya pandang muka kawan saya dan berkata, "Oh, ya. Betullah Dolce & Gabbana." 

Sengih.

Ouhs, mengapalah kita kena ada pengetahuan am tentang jenama barang!

Siapa tadi yang kata nak beli Auntie Anne's pretzel?