Sunday, 21 June 2009

Ayah Saya Ramai


Saya mengakui bahawa saya hanya memiliki seorang ayah kandung. Dia merupakan seseorang yang istimewa baik dari sudut seorang lelaki atau seorang ayah. Dia suka mencuba pelbagai perkara baru dalam masa yang singkat. Dan saya sebagai seorang pendampingnya sejak lebih 20 tahun lalu juga mewarisi sifat-sifat sebegitu. Mungkin orang lain juga sama. (Sifat boleh diwarisi oleh keturunankah?) Sebenarnya boleh. Kalau orang teliti betul-betul, andai kata saya ni suka ketawa kuat atau cepat emosional atau sopan-santun, kemungkinan besar ia diperturunkan daripada ibu atau bapa atau sesiapa yang membesarkan saya. Kaji ya?

Menjelang hari bapa ini, saya juga tidak mahu ketinggalan daripada melafazkan lafaz yang tersimpan kepada ayah melalui sms. Tapi, dalam banyak-banyak ayah, saya hanya mampu hantar kepada ayah kandung saya. Ayah lain tak ada handphone.

Ayah mertua ke?

Mungkin ya bagi orang lain. Namun, saya belum lagi he he. Ayah yang saya maksudkan adalah orang lain. Saya suka untuk mengajak semua merenung suatu hadith:

"Sesungguhnya diriku bagi kalian bagaikan seorang ayah bagi anaknya." (h.r. al-Darimi)

Selain meraikan ayah kandung, ayah angkat, ayah tiri atau ayah mertua, marilah kita meraikan ayah kita yang lebih agung, Rasulullah s.a.w. Baginda merupakan ayah yang terbaik. Yang telah membantu kita di dunia dan pasti membantu kita di akhirat. Baginda merupakan ayah kita yang paling baik akhlaknya, paling hebat taqwanya. Oh ayahku Rasulullah..

Saya merasa rindu dengan ayah. Saya ingin berdamping bersama ayah-ayah saya.

Saya ada lagi satu ayah yang lebih besar. (Banyaknya ayah kau) He he.

Ingat semasa perang Badar, perang pertama dalam sejarah Islam. Ia tidak dirancang sebagai sebuah perang. Bermula dengan perjalanan 313 orang rijal ke arah kafilah kafir quraisy dengan niat untuk mengambil semula harta rampasan milik mereka. Puak kafir quraisy Mekah pula salah anggap. Namun, dengan bantuan Allah melalui kedatangan seribu malaikat, perang Badar berakhir dengan kemenangan di pihak Islam.

Apa yang unik dalam perang Badar? Umat Islam yang 313 tadi menentang ayah, abang, adik, anak, pak cik, datuk, cikgu, dan semua orang terdekat yang pernah mereka cintai dahulu. Oleh kerana mereka menentang Islam, umat Islam tanpa rasa lemah bangkit berlawan dengan mereka kerana Islamlah ayah mereka, Islamlah keluarga mereka!

Mari kita nilai kembali tangga cinta kita. Siapa yang berada di atas? Allah, Rasul kemudian Ibu bapa atau Ibu bapa, Allah kemudian Rasul? Muhasabah cinta. Mari meraikan bapa-bapa kita pada hari ini. Dan hari-hari.

Walau apa pun, cinta pada ibu bapa paling tinggi antara manusia-manusia lain. Bukan ehem-ehem atau fulan atau fulanah.

(Gambar Hiasan)

p/s:Selamat Hari Bapa untuk bapa-bapa.
p/s/s : Islam keluargaku. Islam bangsaku. Islam Tanah Airku.

Thursday, 18 June 2009

Pemanasan Enjin. Perlu Ke?


Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya.. . Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" . Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

far@ce

Daripada emel yang dilanjutkan daripada ukhti Bazilah. Kredit kepada abang ini yang mungkin seorang jurutera jika dilihat daripada penggunaan istilah-istilahnya. Memang menarik dan membuka mata.

Selalu kita gunakan istilah 'panaskan enjin' dalam isu membuat kerja seperti study misalnya. Dan nak 'panaskan enjin' untuk mula bagi pencerahan atau bergerak. Sekarang, dah tahu kenderaan pun tak perlu nak dipanaskan enjin -ada hati lagi nak guna istilah itu? (Nasihat untuk diri sendiri, sebenarnya.)

p/s: Jangan biarkan kenderaan anda melahu. Sayangi bumi Allah.
p/s/s: Jangan tangguh-tangguh. Selepas selesai satu urusan, bekerja keraslah untuk urusan yang lain.

Friday, 12 June 2009

From Baju Ketat To Purdah

Sejak melangkah ke alam kampus, saya telah berkenalan dengan seorang manusia yang saya rasakan sangat pelik. Saya merasakan dia terlalu aneh seolah-olah watak ini tidak pernah dijumpai di mana-mana tempat yang saya pernah pergi. Kami ditakdirkan 'benar-benar' bertemu semasa tahun pertama di universiti. Dan kami bakal menghabiskan masa bertahun-tahun bersama-sama untuk bekerja. Saya rasa dunia kami berbeza. Dengan dia yang saya anggap manusia melayu terakhir manakala saya bagaikan seekor burung kakak tua yang telah bebas dari sangkarnya!

Pada waktu itu, saya sedang menikmati kebebasan yang tiada tara seperti kehidupan remaja Malaysia yang lain. Saya suka yang saya tidak lagi terikat dengan plain white clothes! Hidupnya pula lain. Unseen and seems happy with it! Dia tidak terikat dengan mana-mana kemahuan dan keseronokan remaja.

Saya selalu nampak dia baca Al-Quran sebelum kuliah bermula. Saya terdengar dia berzikir sepanjang perjalanan berjalan kaki ke universiti. Kata-katanya berisi. Sensitif dengan keadaan teruk yang kita si otak kuning sejak sekolah selalu rasa biasa saja - sampai kita nak kata 'rileks, takkan itu pun nak bagi reaction'. Dia pernah memberi makan anjing kurap di jalanan. Kalau saya waktu itu awal-awal lagi dah pusing 360 darjah bila nampak anjing tu.

Oleh sebab saya bosan, saya pun ikut membaca Al-Quran sebelum kuliah bermula. Mula-mula saya tertarik dengan kisah Yusuf dalam Surah Yusuf, saya pun teruskan membaca kisah Yusuf sampai habis. Saya dapat lihat bagaimana kehidupan happy ending hanya berlaku jika kita beriman kepada Allah, bukan kerana paras rupa (termasuk Yusuf Si Kacak). Kemudian saya mula 'ketagih' Al-Quran. Saya pun baca kisah Ashabul Kahfi, kemudian Musa pula dan diikuti Zulkarnain. Kemudian, Nuh, Soleh, Hud, dan para Nabi yang lain sehinggalah Muhammad.

Sampai suatu ketika saya baca Surah An-Naba', saya menangis. Kemudian kawan-kawan saya di sebelah pun turut menangis membaca An-Naba'. Sampailah suatu ketika kami asyik menangis setiap kali membaca Al-Quran.

Suatu Keindahan

Saya mendapati Al-Quran itu sangat indah. Setiap kalimahnya indah, kisahnya indah, pengajarannya indah. Dan saya telah temui suatu ketenangan yang sangat nyata. Seolah-olah telah terpadam segala kabus-kabus keinginan dunia yang saya kejar selama ini. Bagaikan salju, suara Al-Quran mengalir dalam jiwa saya. Setiap bibit perjuangan, debaran, kemarahan, kasih-sayang, nasihat, pujukan atau teguran Allah di dalamnya sesuai bagaikan untuk saya seorang sahaja. Betul-betul indah. Memang, betul-betul indah. Jika tak percaya, bacalah Al-Quran sekali.

Saya mengenal apa itu Islam melalui Al-Quran. Sudah berbelas-belas tahun saya solat, mengaji, pakai tudung dan baca doa tapi itulah kali pertama saya merasakan saya mengenali apa sebenarnya Islam. Apa ertinya menjadi orang Islam. Bagaimana rasanya menjadi orang Islam.

Kali ini barulah saya rasa kebebasan yang hakiki. Rupa-rupanya kebebasan yang saya rasakan selama ini adalah palsu. Burung kakak tua yang sudah terbang itu masih terbelenggu dengan bahasa yang diajarkan tuannya. Dia tidak tahu bahasa lain jadi dia sebenarnya terpenjara dengan dunia luar walaupun dia memaksa dirinya mengaku bebas. Saya macam itu dulu.

Ketenangan

Melalui Islam, kebebasan saya tiada tandingannya. Saya tidak perlu menghambakan diri pada sesiapa atau apa-apa selain Allah. Saya tidak lagi terpenjara dengan memikirkan apa yang perlu saya pakai supaya orang puji. Saya tidak perlu lagi hidup untuk memenuhi fikiran orang lain. Saya bukan lagi hamba fesyen, kecantikan, duit, kerja, atau mana-mana manusia. Saya hamba Allah.

Yang sangat bebas.

Saya nikmati keindahan hidup di dalam celupan Islam, di bawah teduhan Al-Quran. Cari ketenangan yang hakiki itu. Yang tidak datang apabila kita menyumbatkannya hanya ketika kita memijak sejadah, melafazkan akad atau mati. Ia sesempurna seumur hidup.


p/s: Buat dia, ahli Ghuraba' yang beruntung.
p/s/s: Juga didedikasikan yang sedang bertarung nyawa. Hargai sahabat anda.

Monday, 8 June 2009

Pengantin Muda

Selamat Pengantin Baru
Mohd Khir Izwan
dan isteri,
Iza Azlini
31 Mei 2009










p/s: comey dop?