Thursday, 29 March 2012

Sinergi

There are three of us now - you, me and the synergy.

Mana mungkin seseorang yang tidak memiliki apa-apa mampu memberi kepada orang lain?

Allah yang lebih Mengetahui kemampuan kita. Kadang-kadang kita buntu apabila memikirkan kehendak dan kemahuan dunia terhadap diri kita. Dalam masa yang sama kepala menjadi serabut apabila kita sendiri pun tidak mampu menjawab soalan-soalan yang ditanyakan kembali kepada diri sendiri.

Apa yang kita kejar dalam hidup?

Perubahan dalam fasa hidup ini benar-benar membuatkan aku bermuhasabah mengenai tinggi rendah matlamat yang aku catatkan selama ini. Kalau apa yang kita kejar selama ini adalah manusia, maka apakah kita akan berhenti tatkala manusia datang membuka tangan untuk kita? Pada saat itu matlamat hidupmu sudah tercapai, jadi apa lagi yang mahu dikejar dalam hidup?

Biar apa pun keadaan, kedudukan atau perubahan yang kita alami, jangan kita merelakan masa merempuh niat dan matlamat kita. Kerana apa sahaja keadaan dirimu nanti adalah disebabkan diri sendiri, bukannya hasil tangan atau kesan daripada orang lain.

Aku gentar dengan niatku sendiri. Apakah dengan dosa dan noda sendiri ini, aku bakal menggagalkan sinergi ini dan puluhan harapan yang baru berputik di sekelilingku?

Segala-galanya mesti berteraskan Allah. Namun, seringkali kita terjatuh ke dalam niat-niat murahan kerana lalai dengan hingar-bingar manusia dan al-hawa' sendiri. Bahasa-bahasa yang dituturkan masih bersalut nada suci yang sama, tetapi nilai dalamannya sangat kotor dan telah reput dan berkecai lama dahulu tanpa kita sedari. Kita tidak pernah pun berjuang melainkan hanya kerana diri sendiri.

Astaghfirullahal'azim. Sungguh, aku takut jika kelalaianku mencacatkan perkara yang sepatutnya cantik dan sempurna.

Sedang berusaha menjadi yang terbaik -sebagai hamba kepada Tuhannya dan isteri kepada syurganya.

2 comments:

Anonymous said...

Boss, InsyaAllah. Semoga sukses. I support you. If you need humanly help achieving this "sinergi", please let us know. I am now finally starting to come to terms with your adventure into "the other world" :D
Forgive me boss for taking so long to adjust :P

Fiamanillah dude ~

Oh btw saw your articles in Jom! Like whaaaaaattt.. Koyakking it and pasting it into my treasure box.(after sharing it.. ofkos :P)

Munashah said...

Ho ho Misya what did you mean with 'humanly help'? It tickles me ha ha. Thanks!! We will be just fine insyaAllah :)

So sweet. Urgh, Lord. I miss you Misya..