Monday, 12 December 2011

Ohhoiii!



Bismillahirrahmanirrahim.

Nota: Entri ni tak mengandungi benefit melainkan untuk diri sendiri dan pembacaan anak cucu saya nanti. Jangan buang masa di sini. Sila baca website Muharikah.com yang lebih bermanfaat ehe he. Promote promote.

Ohhoiii! Intro yang tak bagus tapi inilah apa yang ingin saya lakukan sekarang, melepaskan perasaan kelucuan pada semua perkara yang sedang berlaku. Jika anda telah membaca potpet di sini (promote lagi) maka ketahuilah bahawa saya sedang berada dalam bayangan Mr. Hyde. Sungguh psycho saya sekarang ini sehingga mahu menggigit teddy froggy entah milik siapa di sebelah ini.

Cikgu

Kelucuan bak menggeletek Nobita tatkala orang memanggilku cikgu.

Cikgu, yang tu la, yang cikgu tunjuk tadi tu.
Yang ni?
Ya, yang tu lah cikgu.

Auwww. Ini sangatlah tidak dijangka. Seumur hidup saya sebelum ni, saya paling benci digelar dengan perkataan 'cikgu'. Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin kerana emak saya yang cikgu (saya bukan benci mak saya!), dan kalau kamu tak perasan (meh nak kabo), kebanyakan cikgu mudah dikenali apabila anda melihat mereka di jalanan kerana penampilan mereka. Mereka ada 'fashion seorang guru'. Ke.. mata saya je yang tajam untuk perasan semua itu? He he.

Emak selalu 'menyalutkan' saya dengan pakaiannya, maka saya kelihatan seperti cecikgu walaupun pada ketika itu umur saya baru 17 tahun!

Pergi jejalan je pakcik teksi tegur,

"Cekgu, nak pergi mana? Silala naik teksi saya yang cantek ini."

Apa cikgu-cikgu, ni bakal engineer lah. Haish. Stress betul.

Sekarang, padan muka dah jadi cikgu. Terkena dengan kata-kata sendiri aha ha.

Kesimpulannya, kalau benci sesuatu tu jangan benci sangat manalah tahu nanti yang dibenci tu lah yang kita sayang, dok hadap tetiap hari. Dan samalah juga, kalau cinta tu jangan cinta sangat, kerana Allah Maha berkuasa menukarkan manis jadi pahit sekelip mata sahaja.

Dan janganlah kita buat kesimpulan terlebih dahulu kerana Allah yang lebih Mengetahui dan Maha Berkuasa. Kalau Allah kata hamster bertanduk, maka bertanduklah ia dan menyondol teddy-froggy-entah-milik-siapa dan segala isi rumah ini. Dan jika Allah kata adik anda bakal mendirikan rumahtangga terlebih dahulu sebelum anda, maka anda tiadalah kuasa ke atasnya ehe he hem.

Anyway, sekarang ni rasa gumbira, terawang-awang bila dipanggil cikgu. Kembang kuncup hidung tahan gelak bila terasa poyo. Cikgu. Uhuk uhuk. Lucu...Lucu.

Dan mengapa Engineer Chabuk ini membuang tebiat ingin menjadi cekgu pula?

Cekgu (ehem) Engineer ini sedang ingin belajar mengendalikan kanak-kanak untuk praktis masa depan. Oh ini bukan yang utama.

Emak tanya, tak letihkah buat banyak-banyak kerja...

Hmm.. jalan buat kebaikan ni, mana ada yang senang. Dah digambarkan Allah, ia seperti jalan mendaki yang curam. Kalau mudah, dah ramai yang berbondong-bondong mengikut.


Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal. (Saidina Ali bin Abi Talib ra.)

Nasihat untuk Engineer Chabuk ini.

Ia sedang belajar untuk bertemu, bergaul dan mengislah masyarakat. Juga belajar untuk lebih yakin untuk potpet (habislah adik-adik ni nanti ehe he). Juga saja nak mengoptimakan masa yang ada sementara tak sibuk. Juga nak biasakan membuat sesuatu yang mencabar dan bukannya benda rutin yang membosankan. Ingat mengajar ni senang ke? Ni nak tarbiyyah anak orang tahu? Tak tahu buat-buat tahu.

Sila like page Muharikah.com supaya saya like anda aha ha. Kalau anda memang tidak suka website itu maka tiadalah termampu untuk saya berkata apa-apa. isk hisk. Rasa nak tabuh je. Aha ha takdelah. Tak paksa.

Kalau anak-anak anda perlukan kelas dari pusat tuisyen sekitar BBB yang dikendalikan oleh cikgu-cikgu yang mantap dan yang dibonusi dengan pentarbiyyahan, silalah hubungi kami. Bulan pertama dapat diskaun ehe he. Promote lagi. Manalah ada emak orang yang baca blog ini.


:)

p.s. Macam ni lah tiap kali balik dari berjumpa akhawat. Mereka sangat pyare kerana transfer semangat tanpa diminta sampai hyper eden dibuatnya.

2 comments:

ayahanuna said...

BBB? bandar baru bangi ke neni? dkat dah ngan kak long kt upm ni. hihih

Munashah said...

Memang dekat :)
Apa lagi...