Thursday, 29 September 2011

Ayah




Hari ini saya pergi melawat bos saya yang dimasukkan ke dalam wad kerana serangan jantung. Beliau begitu gembira dengan kedatangan kami walaupun badannya lesu. Keadaan beliau mengingatkan saya kepada ayah.

Ayah telah meninggalkan saya pada hari terakhir sebelum saya pulang ke kampung pada akhir tahun ketiga. Dan ayah meninggalkan tiga orang adik perempuan saya beberapa jam selepas pulang dari menghantar mereka ke asrama. Dan ayah meninggalkan emak beberapa minit setelah emak keluar untuk meminta pertolongan.

Hari ini, saya rindukan ayah.

Saya pasti jika ayah ada, dia akan beria-ia menghantar saya ke temuduga kerja bulan lepas. Ayah juga akan menyimpan business card saya seelok mungkin dalam dompetnya. Dan sudah tentu sahaja dia sangat berbangga yang anaknya ini akhirnya berjaya menjadi seorang jurutera.



Kasih ayah masih hangat dalam hati saya. Saya seolah-olah merasakan ayah masih di sini dan hanya meninggalkan saya untuk beberapa hari sahaja. Dan sudah tentu saya tidak dapat melupakan ciuman terakhir ayah di pipi saya.

Saya berdoa, supaya suatu masa nanti dia akan menyambut saya dengan senyuman bahagia.

2 comments:

Anonymous said...

sabarlah kak auni..mga bertemu ngan ayah kak auni di syurga nnt..mga kita sama2 bertemu:)

Munashah said...

amin amin. jzkk ukhti..

:)