Wednesday, 4 May 2011

Kau Yang Ku Rindu


Aku merindui Kamu. (Gambar oleh Rehaili di Deviantart)

Apabila terjumpa tajuk artikel yang jiwang high level macam ni dalam laman-laman web, selalunya berlumba-lumba orang tekan link kerana berminat nak ambil tahu tentang siapa yang penulis coretkan. 
 
Lepas dua minit, apabila baca saja semua orang pakat hempuk bantal atau tumbuk meja kerana menyangka ia telah tertipu. Buat kali ke berapa belas entah.

"Aku dah agak dah. Asal tajuk jiwang je mesti last-last tulis pasal cinta kepada Allah. Tajuk konon-konon nak tipu orang bagi nampak macam cinta kepada kekasih!" 

"La. Bila masa aku tipu hang. Dah memang cinta kat Allah. Jadi aku tulih segala macam ayat jiwang ni memang aku tujukan untuk Allah lah. Buat nak tipu hang. Hang tak percaya hang tanya Li tu."
Fikir-fikir balik, siapa yang tertipu?

Kitakah yang telah tertipu kerana telah dibasuh pemikiran bahawa lafaz ayat-ayat indah yang kita biasa guna untuk manusia, tidak sama dengan cara melafazkan cinta kepada Allah.

Kitakah yang telah tertipu, kerana menggunakan lafaz-lafaz ini pada asalnya untuk menarik perhatian mereka yang belum faham erti cinta, tetapi telah terbasuh bahawa ayat-ayat ini untuk 'menipu' mereka, bukan kerana ayat-ayat ini benar adalah suara cinta kepada Allah.

Kau yang aku rindu. Aku belum cukup berhibur dengan-Mu.

Kalau pada waktu weekdays pelajar dilonggok dengan assignment, report, test dan tutorial, pada weekend ia habiskan masa untuk berhibur supaya mentalnya bisa balance dan tenang.

Kita boleh cadangkan hipotesis: Semakin banyak workload, semakin banyak entertainment.

Saya ingat saya dah seimbangkan workload dan entertainment. Tapi masih terasa belum cukup hiburan. Hati tak tenang adalah tandanya.

Check punya check, rupa-rupanya entertainment yang kita duk ikut orang tu adalah suatu workload buat kita. Akhirnya, workload bertambah, entertainment sebenar tak ada.

Tak ada life lah kalau tak ada hiburan ni!

Aku belum cukup berhibur dengan-Mu!

p.s. Selamat confuse!

3 comments:

miss harti said...

"Hang tak percaya hang gi tanya Li tu"

cam kenal je ayat ni haha

imtiyaz said...

kena tipu lagi..

Munashah said...

miss harti:
He he. Favorite saya!

Imtiyaz:
Kita serupa.