Monday, 7 March 2011

The One Percent



My little brother Arif was putting his efforts for WWE-ing his sisters, Afiqah and Nabilah, while watching the sunset at the paddy field in front of our house.

Adik saya memberitahu baru-baru ini, bahawa dia ingin menjadi seorang jurutera. Katanya, dia tidak bagus dalam subjek biologi maka itu petanda awal yang dia tidak akan memanjangkan cita-citanya untuk menjadi seorang doktor. Tentang subjek biologi itu, ianya mungkin diinspirasikan daripada saya, kerana apabila orang bertanya 'Kenapa tak jadi doktor?', saya pernah menyalahkan subjek itu  instead of menjawab, 'Saya memang ingin jadi seorang jurutera!'

Salah saya. Saya memang ingin menjadi jurutera. Namun entah kenapa saya begitu geram apabila tidak dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan pada ketika itu. Mungkin terpengaruh atau terbasuh dengan pemikiran masyarakat. Ingin menjadi doktor dan jurutera dalam masa yang sama memang mustahil. Jadi,  dengan menggunakan konsep tunggu dan lihat, alhamdulillah, adanya masa dan keadaan yang tolong buat decision bagi pihak saya.

I love engineer...ing.

Saya rasa terharu apabila adik saya mampu memasang cita-cita dengan lebih konkrit berbanding saya dahulu. Mungkin kerana dia ada tukang jawab soalan bagi semua FAQs-nya mengenai cita-cita. Tidak seperti saya dahulu yang tiada sumber lalu menjadi tidak istiqamah dalam bercita-cita.

Saya tidak sedar, bahawa sekecil-kecil perkara pun sangat memberikan kesan pada orang lain. Contohnya, mempunyai kakak yang mengambil bidang kejuruteraan. Walaupun saya tidaklah bercakap tentang integration, derivation, Reynolds transport theorem, Euler's rule atau Routh array di rumah setiap masa, sekurang-kurangnya dia terinspirasi dengan kewujudan saya sebagai 'seseorang'.

I am somebody.

Apatah lagi jika dia melihat kita mengangguk-angguk kepala (khusyuk) ketika menghafal hadith dan ayat al-Quran, atau ketika membaca ma'thurat, atau membaca buku fikrah, atau bercakap tentang perkara religious, maka pasti ia akan berasa lebih aneh dan bertambah inspired. Tidak semestinya inspirasi tentang kehebatan dunia kejuruteraan itu akan bertambah apabila ia melihat kita menukar mentol lampu di rumah atau memperbaiki kotak pensel yang tercabut skru. Hakikatnya, saya tidak pandai menukar mentol. Takut hangit.

MashaAllah! Engineer hafal ayat Quran! Kan lebih bernada inspirasi di situ.

Engineer yang boleh bercakap di hadapan orang ramai mengenai islam, yang boleh mengajar orang lain mengenali Penciptanya, yang mampu menggunakan ilmu dan kepakarannya untuk menegakkan syariat Allah...

Engineer yang tolong emak memasak, jaga adik, basuh baju, lipat baju, iron baju, sapu sampah, urut emak, hantar adik pergi sekolah dan sebagainya. 

Give them the one percent. It means a lot.

Oh kalaulah begitu, sesungguhnya, andalah engineer idaman kalbu yang sangat memberi inspirasi!

p/s: Women in engineering are the 1 percent and they inspire people. So, the 99% goes to...

No comments: