Tuesday, 29 March 2011

Hidup Ini


Ianya sangat susah bagi aku untuk melakukan ini. Malangnya, ianya lebih susah kalau buat sesuatu yang sukar dilakukan untuk orang yang tak pandai buat keputusan mengenainya. Atau sekurang-kurangnya mahu bertanya.

Oh masa dah hampir.



Hari ini aku lihat dengan ainul yaqin bahawa ianya tidaklah seteruk mana yang aku fikirkan. Aku cuma perlu lebih yakin. Apabila rasa macam tidak hendak, tolak diri ke hadapan supaya kena hendak. Kerana itu nafsu untuk melarikan diri. Apabila rasa macam hendak, tarik diri ke belakang supaya tidak hendak. Kerana itu nafsu untuk menonjolkan diri.

Dan pertolongan Allah itu sangat dekat.

Alhamdulillah dapat menenangkan diri dan berlakon dengan baik. Sudah lama tidak berlakon. Dulu pernah berlakon jadi monyet peliharaan princess, Adam yang ada kebolehan melihat hantu, perempuan menggeletis yang minat Hindustan etc. etc. 

Dulu kalau ditanya dalam interview, bangunan retak dikatanya bangunan pecah. Sekarang dah pandai buat estimation pasal kopi dalam interview?

Alhamdulillah.

Cuma satu sahaja yang tinggal. Di dalam hidup ini...

Sekarang ini aku sudah faham mengapa dia berbuat begitu lalu aku berbuat yang sama. Namun, sudah jadi payback time. Aku pun jadi sama macam dia yang duduk menunggu lama. Sekurang-kurangnya dia bahagia. Aku pula kena duduk memahamkan dia ini pula yang serupa macam aku dahulu.

Serupakah?

Kami memang serupa. Sama ada dia tak perasan. Atau aku yang perasan-tan-tan.

p/s: Hidup ini mematangkan diri.

No comments: