Thursday, 24 February 2011

Buli-h Balik

Ini kali pertama aku tiba awal. Seminggu sebelum semester bermula. Orang lain ada yang datang dua hingga tiga minggu lebih awal, dalam usaha untuk menyiapkan final year project masing-masing. Jadi, aku tidaklah hebat.

Minggu ini, Monash agak sesak dengan pelajar tahun pertama yang baru mendaftar. Laluan di auditorium terhalang dek aturan manusia untuk mendaftar apa aku tidak tahu. Di sekitar Monash riuh sekejap-sekejap, terutamanya apabila pelajar tahun pertama dibawa melawat oleh fasi dalam kumpulan masing-masing. 

Bangunan Dua penuh dengan orang yang masih berurusan tentang hal kewangan. Aku selalu kata, yuran untuk satu subjek di sini boleh digunakan untuk menunaikan umrah. Di tingkat dua pula orang sibuk dengan hal student ID etc.

Yang membezakan pelajar baru dan lama ialah nilai keyakinan yang terpancar pada langkah dan pandangan matanya. Orang lama lebih yakin melangkah. Pelajar baru mempunyai tingkah yang lebih ragu-ragu tetapi bersemangat dan fresh!

Di perpustakaan orang sibuk allocate timetable masing-masing. Tingkat 3 masih lengang.

Engineering course management office penuh dengan pelajar tahun dua yang masing-masing mengisi borang yang sama. Tukar disiplin. Yang mechanical nak tukar ke electrical. Yang chemical nak tukar ke mechatronic. Mengenangkan aku dua tahun lalu. Dalam sesak-sesak, terpaksa menyelit.

Aku jadi teringat situasi di sekolah yang lebih berbeza. Kalau tak bagi jalan pada senior dikira tak hormat lalu di-fire dengan kuasa lidah maksima. Mujurlah staf kali ini kebanyakannya kakak-kakak yang lebih ramah dan suka senyum, baik seperti aku yang tak pernah fire budak he he.

Aku - dalam preparation. Jiwa, jasad, minda etc. Semalam Dr. KT kata, "You need to give out full dedication because this is your final sem - the workload... the project..." Urghs, it's final sem. Dedikasi itu dalam hati. Tidak boleh ditipu mengenainya. Bolehkah berpura-pura berdedikasi?

Semakin banyak ilmu, semakin rendah hati. Harapnya aku, dan kita semua dikurniakan resmi padi. Semoga tahun ini menjanjikan diri aku yang lebih bertaqwa.

Ini keadaan yang berlaku sekarang. Another few months... and I'm on again.

Yosh!!!!!!

2 comments:

Nazihah said...

rindu monaaaaassshhhhhhhhh!! huhu
time baca ni terbayang2 tempat yg dimaksudkan haha..
pegi tak daurah bm wiken ni?
hope jumpe korg kat sana =)

Munashy said...

ziha,
ha ha. maafkan saya, tak ada niat utk menggoncang kerinduan awak.
iA saya dan qalbi akan pergi :-)