Saturday, 22 January 2011

Suatu Pernyataan

Terkedu sebentar dengan suatu pernyataan.

Aku masih tidak memahami apa yang manusia harapkan daripada manusia yang lain. Mungkin juga aku sudah memahami tetapi kefahaman aku tidak mendalam. Atau mungkin juga aku sendiri yang sebenarnya tidak faham.

Aku selalu mengharapkan manusia bersikap matang ketika mengambil keputusan. Masalahnya, aku tidak menyedari bahawa manusia memandang kematangan itu dari sudut yang berbeza-beza. Maka, tidak mungkin mereka boleh menjadi sempurna mengikut kesesuaian diri aku.

Dan aku sendiri, sudah tentu dinilai berbeza-beza mengikut individu yang memandang. Ada yang kata matang. Ada yang kata kebudak-budakan lagi. Dan sudah pasti, aku tak mahu dianggap matang dengan modal usia sahaja suatu hari nanti. Lagipun usia tidak semestinya mematangkan. Ramai saja orang tua yang tidak bersikap matang.

Aku sangat berharap aku dapat betulkan keadaan. Aku tidak mampu mematangkan manusia. Manusia perlu melalui keadaan itu sendiri supaya pengalaman itu dapat menjadi guru kepadanya. 

Atau sebenarnya akukah yang kurang mengerti? Perlukah aku mengalami sendiri perasaan itu supaya selepas itu barulah aku layak menilai langkah-langkah yang diambil? Apabila dia berhujah tentang cinta, aku tak ada acuan jawapan. Takkanlah hanya kerana dia pandai menjawab, maka dia benar?

Mari aku ajarkan hujah diam

Suatu pernyataan buntu. Sesukar ya atau tidak.

No comments: