Wednesday, 15 December 2010

Baru dan Lama




Alhamdulillah. Majlis walimatul urusy kakanda saya Azrul Aminurashid bersama isterinya Ku Nadiah telah selamat diadakan pada 5.12.2010 di Kuala Lumpur dan pada 12.12.2010 di Perak. Semuanya berjalan lancar alhamdulillah.

Semasa sesi photo shoot ini, saya juga berada di lokasi berkenaan. Dengan berasa 'honour' sekali, saya turut mengambil kesempatan untuk mengambil beberapa keping gambar namun hasilnya tidaklah cantik seperti encik photographer punya gambar. Bolehlah setakat untuk dibuat kenang-kenangan.

Semasa sehari sebelum kenduri, saya baru dapat tahu tentang moyang saya di sebelah ayah, Aris. Dia merupakan orang Bugis yang mengahwini seorang gadis dari Pantai Remis. Anak mereka bernama Mohamad. Cucu mereka daripada Mohamad ialah Harun. Cicit mereka daripada Harun yang mengahwini gadis bernama Che Ah pula ialah Mohamad Zainal. Itu ialah ayah saya. Saya adalah piut kepada yang bernama Aris yang merantau dari Sumatera ke Tanah Melayu. 

Ternganga saya mendengarnya. Saya ini hanya sempat berjumpa dengan nenek saya Che Ah sahaja. Yang disebelah emak pula langsung tak dikenali kecuali nama.

Datuk dan nenek saya di sebelah emak ialah Md. Isa dan Sharifah. Emak kata tok wan (Md. Isa) adalah dari keturunan Siam. Ayahnya Siam original. Tok wan pula boleh berbahasa melayu dan siam. Emak saya tak pandai berbahasa siam. Saya lagilah tak boleh.

Dalam dua malam sahaja, saya dah jadi keturunan Bugis dan Siam. Menarik betul dunia ni. Datuk, nenek, moyang dan poyang terasa begitu jauh. Namanya pun tidak diketahui kecuali sedikit. Anehnya, Rasulullah s.a.w., para sahabat dan para tabi'in terasa begitu dekat kerana lebih dikenali walaupun jarak antara saya dan mereka melebihi 1400 tahun. Dengan poyang? Mungkin hanya 100 tahun atau lebih sahaja. 

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Namun, seorang pejuang akan terus diingati. Darah, semangat dan jasanya bagaikan terus mengalir zaman demi zaman.

Kini, rasa syahdu pula apabila melihat kedua-dua abang-kesayangan-Bugis-Siam saya sudah berumahtangga. Yang menariknya, majlis akad nikah untuk kedua-duanya diadakan pada 11.4.2009 dan 11.4.2010 supaya sama dengan tarikh akad nikah emak dan ayah pada 11.4.1984. Masa berlalu dengan sangat cepat. Seolah-olah baru setahun atau dua tahun yang lalu kami bermain stunt, rumah hantu, kahwin-kahwin dengan sepupu, rakam video filem hindi, dan main 'selle-selle'.

Kemudian, segala-galanya sedikit keruh dengan kehadiran unsur-unsur luar yang mempengaruhi personaliti masing-masing. Ditambah lagi dengan perpisahan jarak, semuanya sudah menjadi sedikit berbeza. Kami bagaikan sudah lupa akan masa indah yang kami habiskan bersama. Tiada lagi 'selle-selle' atau game mario. Yang ada hanya makhluk di dalam dunia yang dibina sendiri-sendiri. Masing-masing mungkin hanya menunggu masa untuk mengubati keadaan. Berjaya. Kami kembali rapat dan semakin rapat saban hari bertahun-tahun kemudian. Mungkin semua orang telah lebih matang dan menerima keadaan diri masing-masing.

Kini, semua orang bermula dengan kehidupan yang baru dengan bertambah dan berkurangnya ahli dalam keluarga ini. Kenangan pahit dan manis disimpan dalam kotak ingatan sebagai inspirasi untuk meneruskan langkah ke hadapan.

Inilah famili. Ada benda baru dan lama.


Semasa masih berlima. Azrul Aminurashid, Siti Nabilah, Siti Nazihah, Mohd Khir Izwan (pakai tudung), Auni Nur Fatin.






4 comments:

ayahanuna said...

neni!!....
kak long jupe gmbr2 mase kte mufy...
minah tudung pon ad...
ingat lagi x?...
hehehe....

~haiRhayS~ said...

salam ziarah kak auni..suke bace post ni! ade geng keturunan siam~hehee..
ayah saya pun keturunan Siam n boley cakap siam..tapi saya x boley.. :(
btw..tahniah coz da tambah ahli kluarga baru. :)

Nazihah said...

yang pakai tudung tu abang ke??

Auni Al-Munashy said...

ayahanuna: huhui malunye saye...

hairhays: thanks! sawadikap :P

nazihah: haah he he.