Friday, 15 October 2010

Penutupan De Dan

Kalau orang tanya macam mana nak sebut, saya akan angkat bahu. Adakah 'dee-darn' atau 'dey-darn' atau 'dee-dayn' atau 'dee-den'. Entahlah, yang saya tahu, saya pernah kerja dekat situ. 

Macam tak percaya saya pernah duduk di kaunter tu sampai lebih 10 jam, juga pernah jaga dari 8 pagi sampai 8 malam, dan menjual rokok. Sungguhlah tidak thiqah sekali pada waktu itu. Selepas mendapat kesedaran, saya dah tak ada hati nak kerja sebab kena jual rokok Dunhill, Salem, Mild Seven, Marlboro, Gudang Garam, rokok daun dan tembakau. Siap ingat harga lagi tu!

Saya tak suka perokok. Kecuali seorang atau beberapa orang. Sebab dia memang tak boleh untuk tak disayangi. 
Ini macam teguran Allah kepada Rasulullah s.a.w. dalam surah 'Abasa. Dalam ayat pertama, Allah menggunakan kata ganti nama yang ketiga kepada Rasulullah,

"Dia berwajah masam dan berpaling."

Yang menunjukkan Allah benci kepada orang yang melakukan perlakuan itu kerana perlakuan itu salah, bukannya Allah benci kepada Baginda. Baginda kan dicintai Allah.

Dan ya. Buat kamu dan kamu. Saya sayang kamu tetapi saya tidak suka orang yang melakukan 'perlakuan merokok' itu.

Kalau kamu berhenti merokok. Saya mesti lagi sayang kat kamu.

Dan dipendekkan cerita, De Dan ditutup beberapa minggu yang lalu. Sedih sangat sebab De Dan ni ada banyak sangat kenangan pada saya sejak form 5 sampailah sekarang. Saya malas nak tulih banyak-banyak tang sini. Tengok gambar sahajalah.

Budak ni membesar bersama dengan De Dan. Ambil gula-gula free, ais krim free, keropok free.



Alat tag harga yang saya guna dengan efisyennya setiap kali stok barang baru masuk.

Peti ais De Dan -tarikan utama kedai. Dan boleh hubungi nombor tertera untuk order roti Sunshine.

Abang-abang kacak (abang-abang saya). Tengok T-shirt abang ngah tu, saya, abang ngah dan ayah yang design untuk event Kerian Bikers Club untuk jelajah Malaysia.

Saya tulis dan tampal doa memulakan perniagaan ini di sini suatu masa dulu untuk dibaca setiap kali memulakan perniagaan. Sekarang dah pudar tulisannya. Tak boleh baca. Nampak sangat diorang ni tak baca.

Untuk diletak atas mesin fotokopi. Supaya tidak akan ada lagi orang yang akan kata, "Nilah dia orang melayu berniaga." Sorry pak cik, kami dah usaha repair tapi tak boleh  juga. Pak cik orang melayu?

Area untuk buku-buku dan alat tulis. Target market: Budak-budak tuisyen kat tingkat atas.

Lorong pekerja. Nampak sangat tak buat hazard analysis.

Pandangan dari belakang. Dah kosong sebab lori dah angkut kebanyakan perabot.

Di kedai mamak kat sebelah. Siapa tak kenal uncle kat belakang ni memang bukan orang Parit Buntar.

Isu rokok tu hanya 0.1% daripada apa yang ada pada De Dan. 99.9% lagi adalah kenangan yang indah ;-)
I'll miss you De Dan.

6 comments:

Anonymous said...

salam singgah auni,

tbe2 sy plak yg emosional bce entry ni..hehe
kenangan n pgalaman mmg xleh djual beli..

-pQ-

Auni Al-Munashy said...

salam, pQ.

macam pengalaman duduk sebilik ngan pQ kat hostel dulu. tu pun menggamit memori gak. <3

huu.

Anonymous said...

hehe..btol2..sgt mggamit memori especially tuk org yg 'dtinggalkn' ni..tp memori tu xkan hilang even hostel ni akan hilang dr tmpatnye thn depan

-pQ-

Auni Al-Munashy said...

sedihnya. pQ pun dah nak grad.. T_T

nazihah said...

assalammualaikum..

sedih la bace entry ni..
semoga auni tetap kuat dan tabah..
you're the chosen one for a very tough test from Allah..

you're the chosen one!

Auni Al-Munashy said...

waalaikumussalam, ziha.

jazakillah khair. same goes to you too. mari berusaha jadi orang terpilih di sisi Allah. amin.

:)