Friday, 5 February 2010

Engineer, er.. Jurutera


Maaf, post kali ini dipenuhi dengan bahasa-bahasa kren. Penulis tidak tahu menterjemah ke dalam bahasa yang betul.

Hari ini saya ingin bercerita serba sedikit tentang pekerjaan saya semasa menjalani praktikal sebagai jurutera di FFCM. Boleh klik FFC untuk baca latar belakang dan tengok gambar-gambar kren. Di situ bolehlah dapat maklumat tentang projek-projek serta jenis-jenis kren yang dibina. Saya baru sahaja tahu Malaysia merupakan company main plant. Very impressive!

Pada mulanya saya banyak diberi tugas membuat ECN (engineering change notification). Selepas lukisan kejuruteraan siap disemak dan diluluskan, lukisan-lukisan ini akan dihantar ke bahagian kilang untuk memulakan pembinaan kren. Dipendekkan cerita, setelah kren siap dan dipasang (assembled), maka kren itu perlu melalui beberapa prosedur sebelum diluluskan dan dihantar kepada client. Semasa proses-proses ini dijalankan, akan ada beberapa masalah baru yang akan muncul seperti saiz plat yang tidak muat atau komponen berlanggar di antara satu sama lain. Jadi, design itu perlu diubahsuai oleh jurutera. Permintaan pengubahsuaian oleh orang-orang yang memasang kren di bahagian bawah kepada jurutera dinamakan ECN. Sekian, terima kasih he he.

Jadi, saya banyak bekerja membuat lukisan kejuruteraan. Setiap kren direka berbeza mengikut pilihan client. Ada yang besar, ada yang kecil, ada yang panjang, ada yang songsang, ada yang aneh sikit. Kebanyakan kren di sini ialah kren offshore (pelantar minyak dan sebagainya) yang rata-rata clientnya merupakan syarikat minyak yang besar di dalam dan luar negara kita. Ada banyak juga tower crane dan kren-kren lain.  Melalui ECN, lebih banyak yang mampu saya pelajari berbanding membuat rekaan asal. Saya telah mula hadam nama-nama komponen di dalam sesebuah kren. Ini terutamanya apabila saya duduk di bahagian structural engineering yang kerjanya reka stuktur kren, tempat gantung fire extinguisher pun mereka design.


Contohnya, saya ditugaskan untuk megubah kabin seperti ini sedikit ke hadapan atas permintaan client. Jadi banyak perubahan yang perlu dibuat. Bingkai dan plat lantai perlu ditambah, handrail (tempat pegang) kena tukar (sebab kabin akan terkedepan sedikit) dan segala komponen kena ambil kira. Berapa bilangan screw, washer dan nut yang ditambah sekalipun juga disenaraikan. Setiap lukisan ada senarai komponennya atau dipanggil BOM (bill of materials) untuk kemudahan bahagian purchasing (purchasing dept.). Di dalam BOM disenaraikan komponen-komponen yang ada dalam drawing itu, berapa saiz dan bilangannya, apa material yang digunakannya, berapa beratnya, etc. etc. Bilangan screw, nut dan washer  yang kecil pun kena kira! Dan bayangkan, satu kren sahaja mempunyai tidak kurang daripada 500 lukisan kejuruteraan!

p/s: Menterjemah ini lebih memenatkan daripada kerja memanjat kren.

3 comments:

qmarul_bob said...

~wah..akhirnye..crite psl kren..hu3..agak impressive..jd engineer lg impressive rupenye dr biotech..kire praktikal auni ni mcm orng dlm megaproject kt discovery channel tu la kn?kagum2..truskn usaha anda..:)

Nazihah said...

WOW!

syafi said...

xper msh boleh dfahami...