Tuesday, 12 January 2010

Saya Menjadi Fatin


Saya tak tahu nak tulis apa. Saya belum benar-benar bercerita tentang apa yang berlaku kepada diri saya selama beberapa minggu ini. Entah seronok atau tidak jika telah terkena cop Negeri Sembilan.

Saya lahir di Negeri Sembilan. Ketika masih bayi keluarga berpindah ke Perak, dekat kampung ayah. Kisah pertama terjadi apabila saya ditawarkan untuk bersekolah di sekolah asrama di Negeri Sembilan untuk kemasukan tingkatan satu. Cukup lima tahun berada di sana, tidak lama selepas itu, kini saya kena kembali lagi ke sana, di syarikat pembuatan kren. Yang beralamat Kg. Jawa, Klang, Selangor ketika menghantar resume tetapi dihantar ke cawangan utama di Negeri Sembilan. Tipah tertipu jang.

Semasa sekolah dulu saya pernah sampai ke sebuah sekolah agama yang berhadapan dengan sekolah berasrama perempuan. Memori bertaut kini apabila saya melalui kawasan itu ketika menghantar kawan sepejabat saya ke rumahnya. Paling terkini yang diketahui, kawasan perumahan itu merupakan rumah saya waktu saya baby dulu. Tempat tertanamnya uri yang memanggil-manggilku datang ke Negeri Sembilan he he. Rupa-rupanya sekarang saya sangat dekat dengan kenangan saya sendiri yang saya tak tahu.


Dekat-dekat situ juga ada rumah emak dan ayah sewaktu bujang, serta tempat kerja mereka, dan tempat emak berjogging, tempat ayah bermain bola sepak serta tempat mereka pertama kali bertemu dan la la la. Itulah memori tahun 1979 hingga 1988 yang menggamit kepala saya. Cop Negeri Sembilan tebal di dahi. Saya suka Negeri Sembilan. Sebab kalau saya buat salah di jalan raya, orang akan cakap, "Biarlah, kereta Penang tu." =P

Tentang bekerja di syarikat pembuatan kren - sangat, sangat seronok! Pengalaman berkerja sangat seronok. Menimba pengalaman daripada jurutera-jurutera pakar yang tidak lokek ilmu serta peramah -sangat mengejutkan. Ini kerana budaya ini sangat berbeza dengan budaya pelajar. Saya mengalami culture shock yang sangat positif!


Yang merah putih itu namanya boom ciku boom boom.

Setakat permulaan ini saya banyak berkenal-kenalan dengan software AutoCAD yang sememangnya ingin saya pelajari sejak dulu lagi. Alhamdulillah. Kadang-kadang saya pergi melawat kilang terutamanya jika saya tidak memahami lukisan kejuruteraan (drawing) yang terlekup dalam satu dimensi sahaja. Saya bersyukur kerana dikurniaan senior-senior yang suka menolong dan mengajar. Suatu ketika saya tertawa ketika sedang diterangkan tentang struktur kren, kerana memakai helmet keselamatan serta but, berdiri di hadapan binaan serta memegang kertas besar merupakan perwatakan seorang jurutera yang digambarkan dalam drama-drama melayu.

Yang anehnya, watak saya di sini ialah Fatin. Fatin ialah seseorang yang memiliki nama lain tetapi nama itu sukar disebut oleh orang lain. Saya merasakan nama Fatin itu terlalu tidak sesuai untuk saya tetapi apa nak buat, sudah terlekat. Yang penting, maksud nama kena baik kerana nama itu adalah doa. Fatin ialah seorang yang agak kuat makan, yang jarang tengok televisyen, yang tidur sangat awal dan membawa beg tangan ala datin sedangkan nama yang lain membawa watak yang agak berlainan. Mungkin kerana perubahan jadual hidup atau nama itu membawa watak yang tersendiri? Itu saya akan fikirkan kemudian.

Di sinilah baru saya merasakan merananya hidup tanpa tarbiyyah. Betapa sukarnya mencari tarbiyyah. Seksanya tercampak ke dalam dunia, yang jahilnya menarik-narik kita sedikit demi sedikit untuk jatuh ke sisi tebing kalau tidak ke dalam curam. Di sinilah hati kita perlu benar-benar bersih untuk mengenal pasti yang mana halal, haram, syubhat. Yang mana taqwa, yang mana dosa. Yang mana kerja, yang mana mengada-ada.

Terkini, emak telah membelikan baju dan seluar baru untuk saya, kerana dia kata seluar yang saya pakai untuk pergi ke kerja merupakan seluar pakai tidur.

2 comments:

a said...

salam
ko dh grad eh?

aunaz fifteena said...

salam a,
belum. sekarang cuti summer.