Sunday, 20 December 2009

20 Dec 09


Agaknya aku memang suka bermusafir. Khamis malam memandu dari Seremban hingga ke Kajang kemudian ke Bangi. Jumaat pagi memandu dari Bangi ke Parit Buntar. Sabtu pagi memandu dari Parit Buntar ke Kuala Lumpur. Ahad petang memandu dari Kuala Lumpur ke Seremban. Esok memandu ke ofis.... err...

Aku betul-betul rindukan memori beberapa tahun lepas, ketika kami berjalan kaki ke universiti sambil membaca ma'thurat. Ketika kami mengisi masa lapang dengan membaca Qur'an di perpustakaan. Dan kami saling rindu untuk menziarahi di antara satu sama lain. Bersenyum santai berluluh derai dengan kisah iman, Tuhan, nabi dan para sahabat. Aku rindu solat berjemaah kami di ruang-ruang sempit, aku damba sila kami di atas lantai sejuk.

Semua masih sama tapi entah tak jadi sebab orang, masa, atau jarak yang memisahkan. Permusafiran -suatu dunia baru yang mencampakkan kita entah di mana. Tapi kita masih orang yang solat, kita masih orang yang tunduk, kita masih optimis dan saling mencintai. Kita juga masih diterikkan dengan matahari yang sama, masih menghirup udara yang sama, masih menyimpan nama yang sama, dan memikul beban tujuan hidup yang sama.

Ingat ya?

3 comments:

taraqiqa said...

salam
ukhti, ana uhibbuki
(dalam derai air mata)

sungguh, rindu

(T_T)

taraqiqa said...

insyaAllah ingat
tolong ingatkan ya
dan tolong jangan tinggalkan

aunaz fifteena said...

huuuu... jazakillahu khairan tara.
uhibbuki fillah juga!