Saturday, 7 November 2009

Baju


Aku jejak kaki ke tempat yang aku pernah datang tiga tahun dulu. Lepas beberapa jam aku sedar - aku memakai set pakaian yang sama seperti aku tiba di sini dahulu! Apakah? Setelah banyak perubahan yang berlaku dalam hidup setelah tiga tahun?

Aku tersilap tengok jadual final presentation project (jadual yang silap). Lalu, di hari presentation yang sepatutnya penuh formal dan bersedia, aku pula memakai 'abaya hitam yang besar dan labuh. Sedangkan sejak berminggu-minggu lalu aku sudah menyiapkan baju presentation sebenar di dalam almari. Dan sudah tentu aku tidak bersedia!

Tidak mungkin ada istilah kebetulan. 'Kebetulan' itu melawan hakikat takdir. Allah yang tetapkan semua ini. Mungkin aku ditakdirkan memakai baju yang sama supaya aku menilai diri aku pada kedua-dua rentetan masa. Apa perubahan yang aku alami, adakah aku gembira dengan diri aku sekarang (?). Dan mungkin aku disuruh supaya tidak fobia dengan tempat itu lagi disebabkan kisah kecil tiga tahun dahulu.

Mungkin aku ditakdirkan untuk berdiri di hadapan kelas dengan penampilan begitu. Mungkin sekali Allah ingin memelihara aku daripada benda buruk. Atau mungkin baju di dalam almari itu tidak bagus untuk aku. Allahu a'lam.

Aku hanya mampu meneka 'mungkin dan mungkin'. Yang pasti, 'mungkin' itu datang dengan keyakinan dan redha.

No comments: