Sunday, 27 September 2009

Terima Kasih Kedah


Hari ini sudah menjelang jam 1:52 pagi Ahad, 27 September 2009. Ketika ini saya sedang berada di kampung halaman. Ada peluang saya ikut ibu bapa saya berjalan-jalan.

Mula-mula majlis perkahwinan kawan sekolah rendah saya, kemudian rumah terbuka kawan ayah. Makan. Kemudian saya memulakan perjalanan ke negeri Darul Aman untuk menghantar adik saya kembali ke sekolahnya MRSM (hari ahad hari bersekolah. Jumaat cuti.)

Seronoknya tengok keadaan sekolah berasrama, rasa rindu pada sekolah.

Kedah.

Kedah memberikan banyak kenangan buat saya. Di Kedahlah saya mendapat pengalaman dikejar anak lembu kerana baju merah. Saya juga boleh naik lori padi di bahagian belakang. Saya naik motosikal dengan Pak Long melawat padang (sawah padi) dan pergi melawat kilang beras.

Semasa kecil, saya sangat kerap ikut ayah dan Pak Long pergi tengok bola di Stadium Darul Aman. Saya sentiasa sokong Kedah, selalunya melebihi Perak. Saya masih ingat bagaimana saya bersorak apabila bola masuk gawang pasukan lawan. Paling seronok buat sorakan berombak (bangun dan angkat tangan tinggi-tinggi apabila giliran datang macam ombak)

Dan tadi, kedatangan saya disambut oleh alunan lentok pokok padi, langit luas dan sekerat pelangi yang cantik. Namun, saya dah lama tinggalkan Kedah. Perasaan sudah jadi lain.

Perasaan saya melarut-larut melihat sawah padi di sepanjang lebuh raya semasa perjalanan pulang. Mulalah datang satu persatu perkara lepas itu ini. Sedih dan sunyi pula.

Rasa malu dan bodoh pula apabila merasa sedih disebabkan semua itu. Kerana apabila hati sunyi, maksudnya hati sedang jauh dari mengingati Allah. 

Perasaan ini datang dan membebani. Hati ini menagih taqwa tetapi mungkinkah kurang usaha atau kerana tidak mahu berusaha dan menunggu suapan Tuhan semata. Jiwa kacau.

Mulakan pembaharuan. Mulakan hidup baru. Selamat Hari Lahir.

3 comments:

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

birthday kak auni ke harini?
happy birthday!!:D
semoga pertambahan usia seiring dengan peningkatan iman(:

miSSeRah said...

epppiii besdayyyy jgak!!!he3x....lpe a besday akak...=p...btw..mg Allah S.W.T sentiasa bersama kamOo......b a gud muslimah...amin~

aunaz fifteena said...

Terima kasih Atie dan Erah!
Terima kasih for the doa.
Same goes to you too. =)