Saturday, 9 May 2009

Target Masa Hadapan

Saya ingin berkongsi beberapa hasrat hati dan target saya untuk masa hadapan.

Sekarang-2011 : Saya masih di Monash University. Saya target akan graduate dalam bidang Mechanical Engineering pada pertengahan tahun 2011 insyaAllah..

2011-2012 (23-24 tahun) : Pada masa ini target mungkin sedang internship dalam bidang kejuruteraan. Minimum 2-3 bulan, maksimum satu tahun. Katakanlah maksimum masa yang diambil. Campur masa kosong untuk apply itu apply ini. Maka mula bekerja pada tahun 2013.

2013-2015 (25-27 tahun) : Mula bekerja sebagai engineer. Mungkin production engineer atau well engineer tapi bukan design engineer sama sekali. Wah ya Allah, tak dapat saya bayangkan yang saya akan menjadi engineer. Yahooooo! Mungkin saya akan bekerja paling kurang tiga tahun dalam syarikat yang sama. Masa itu agak lama. Jadi saya ambil kesempatan ini untuk belajar sambil bekerja di IPTA seperti UIA, UITM, UM atau U lain. Kalau ada rezeki, target nak ambil subjek Bahasa Arab atau Sejarah dan Peradaban. Jika tak ada rezeki atau tak berpeluang, mungkin saya akan pergi kelas tuisyen bahasa pada hujung minggu sahaja he he. Dan target saya insyaAllah pada tahun 2013 saya akan mendirikan rumahtangga.....

2016-2019 (28-31 tahun) : Setelah tiga tahun bekerja, pada ketika ini saya masih tidak memilih apa yang saya akan lakukan. Namun by this time, saya sepatutnya sudah langsai segala hutang biasiswa ke apa. Wang simpanan juga sepatutnya sudah dalam berkeadaan baik. Saya ada 3 perancangan. Yang pertama, teruskan bekerja tapi mungkin di syarikat lain untuk menambah perisa hidup sikit. Atau yang kedua, berhenti bekerja sebagai engineer - sambung belajar dan cari kerja lain yang ringan seperti menjahit he he dan kerja sebagai suri rumah tangga dan businesswoman yang berjaya. Atau yang ketiga yang paling best, merantau ke banyak-banyak negara untuk mencari ilmu. Saya prefer negara timur tengah supaya saya lebih mudah untuk belajar bahasa Arab. Selain itu saya akan rasa lebih dekat dengan sejarah islam dan tamadun-tamadun yang banyak diceriatakan di dalam Al-Quran. Saya juga nak explore Valley of The Kings nak sapa Tutankhamun dan Hatshepsut.

2020-... (32-... tahun) : Waktu ini bergantung pada pilihan tadi. Wawasan 2020 he he. Pada masa ini saya sepatutnya dah tukar no kereta jadi AUN129 he he.

Semuanya tertakluk kepada Qadar-Nya. Semoga panjang umur dan dikurniakan rezeki yang murah dan halal..

Apa perancangan anda?

No comments: