Monday, 2 February 2009

Fuluslah!

Abang telah mewariskan kepada saya sesuatu benda sebelum beliau kembali ke Bangi. Celcom Broadband! Alhamdulillah akhirnya dapat juga bekalan internet yang berterusan. Semoga jalan dakwah dan ilmu bertambah luas terbuka untuk saya yang terperosok di kejauhan ini.

Masalahnya sekarang, saya akan mengalami masalah kewangan sebermulanya semester kedua pada bulan hadapan. Kini, saya terpaksa membayar bil Celcom Broadband pula untuk setiap bulan. Walaupun duit scholarship bulanan yang diberi oleh MARA agak banyak iaitu sebanyak tujuh ratus ringgit, saya perlu membayar untuk bermacam-macam lagi perkara yang menyebabkan kemungkinan tidak cukup makan. Peruntukan wang biasiswa saya ialah untuk:

1. Sewa bilik RM 260.00 (Setelah berpindah kerana sewa rumah lama naik kepada RM 450.00)
2. Kenderaan RM 200.00
3. Hal-hal sampingan kenderaan RM 100.00
3. 5% "KWSP" (Kump. Wang Simpanan Pelajar) RM 35.00
4. Celcom Broadband RM 60.00-RM 70.00 (Tak pasti)
5. Makan minum: RM 700.00 tolak average RM 660.00 = RM 40.00

Biar betik RM 40.00 sebulan? Sehari +-RM 1.00. Seringgit nak makan apa kak?

p/s: Belum tolak duit untuk simpanan bulanan. Kalau tidak, dah negatif ringgit he he.
-Tak mengapalah, rezeki di tangan Allah. Guna apa yang ada. Mungkin lebih elok daripada makcik-makcik dan pakcik-pakcik di kampung yang simpan duit berpuluh-puluh ribu dalam bank tetapi tidak pernah merasa pegang duit sebanyak itu di tangan sendiri. Nanti meninggal orang lain yang merebut sakan.

2 comments:

HaYaTi said...

tabahkan hati. ujian dari segi kewangan tu. Allah saja penolong, semoga pintu rezeki dibuka tanpa diduga.. insyaAllah

aunaz fifteena said...

amin. jzzk yati!