Tuesday, 15 July 2008

Niqab ini

Alhamdulillah, sekarang saya dah pun memasuki hari kedua untuk semester baru. Walaupun baru saja beberapa lecture yang dilalui, kami semua dah dilambak dengan kerja-kerja. Lecturers are always expecting the best from us. So, the best we should give. Sebenarnya tak adalah 'we' sangat. Saya keseorangan juga sem ini. Dan seperti yang dijangka, saya mendapati pandangan-pandangan pelik daripada budak kelas kepada saya. Who's she? Was she here on the last sem? Are you a local student?
It started here when I was wearing niqab for the first time. It was on the last sem, during examination period. Orang tak ramai sangat di uni sebab kebanyakannya study di rumah dan datang ke uni hanya bila exam day. Jadi, tak ramai yang tahu tentang hal ini.
Saya tanya pendapat Yati, Atiqah, dan kebanyakan sahabat dan alhamdulillah semuanya menyokong kata putus saya. Mula-mula, saya ragu-ragu sebab kami semua belajar di uni swasta dan international pula tu. Paling mencabar, saya student engineering. Susahlah nak survive kalau pakai niqab. Tambahan lagi, hanya 3 orang sahaja perempuan dalam kelas MEC, saya seorang saja perempuan yang muslim. Yang lain semuanya lelaki melayu, cina, india dan foreigners. Bila fikirkan semua itu, saya ragu-ragu juga. Namun, semuanya berbalik kepada Allah juga...
Bila pulang bercuti di rumah, family pun terkejut juga. Namun, alhamdulillah parents saya memahami (malah, emak dan ayah telahpun memikirkan hal-hal perkahwinan). Ayah tanya emak,

"Kalau dia pakai macam tu, ada ka orang yang nak kahwin dengan dia nanti?"
Emak pula dah berfikir jauh,

"Kiranya nanti tak payah bersanding....."
Semuanya lucu dan tak dijangka. Alhamdulillah juga. Dulu saya ingat mereka akan menghalang sebab dulu emak tak izinkan.
Bila dah pakai niqab, banyak juga tabiat dan pekerjaan yang terhalang. Kalau nak keluar rumah pun susah juga (kadang-kadang tu sebab malas). Tapi, saya suka dengan kehidupan saya setakat ini. Suka sangat. Cuma, kadang-kadang saya takut kalau-kalau saya tidak istiqamah dalam tarbiyyah serta bermalas-malasan, maka nilai niqab ini dipandang rendah. Niqab juga membawa tugas yang besar!
Yang paling takut, perkataan riyak. Apakah saya akan riyak bila memakai niqab ini? Kalau riyak, tak bergunalah amalan. Na'uzubillah.
Walau apa pun, saya akan belajar dengan kegigihan yang maksima. Niqab ini bukanlah penghalang walaupun satu uni memandang-mandang anda. Manusia hanya judge dari pandangan mata mereka. Pandangan mata tak selalunya benar.
Untuk menyelesaikan masalah saya sekarang, beberapa cara telah diambil:
1. Memasak saja di rumah.
2. Rajin-rajin memulakan perkenalan.
3. Layan orang lain macam biasa saja.
4. Tarbiyyah diri dan orang lain.
5. .....dan lain-lain
Cemburu bila baca blog-blog orang yang berda'wah dan mentarbiyyah serta berusrah. Kami masih dalam usul.

1 comment:

HaYaTi said...

semoga istiqamah..sama2 la kita tsabat di jalanNya... :)